Werkgevers in Haarlem/Heemstede: “Mensen een kans geven levert altijd wat op”

Werkgevers inspireren elkaar tot een nieuwe blik op hun personeelsbeleid in een krappe arbeidsmarkt

3

Voor werkgevers in Haarlem en Heemstede is de krapte op de arbeidsmarkt een flinke uitdaging. Hoe kun je de juiste mensen aan je bedrijf binden en hoe kun je groeien? Al enige jaren is er sprake van krapte op de lokale arbeidsmarkt, met name in de techniek, dienstverlening en logistiek & vervoer. Dat betekent dat werkgevers meer hun best moeten doen om personeel te vinden en aan zich te binden. Dat bleek ook tijdens de bijeenkomst Succesvol Ondernemen in een krappe arbeidsmarkt waar ruim 30 lokale werkgevers met elkaar in gesprek gingen.

Mensen een kans geven levert altijd wat op”, zegt Machiel Roelse van Zandbergen Vleeswaren. Zij hebben hun personeelstekort opgelost door ook te kijken naar statushouders, met behulp van subsidie vanuit UWW en gemeente. Roelse: “Het is een investering in mensen maar levert wel wat op. Wij geven ze twee jaar de tijd en dan moeten ze op eigen benen staan. En dat werkt.

De aanwezige werkgevers concludeerden dat het delen van ervaringen helpt om met een andere blik te kijken naar je eigen personeelsbeleid: “Gooi je CV maar weg, motivatie is waar het om draait. Uiteindelijk kun je de skills wel leren, maar de drive moet goed zijn”, aldus Edwin Coerver, die sprak namens Werkgeversservicepunt Zuid-Kennemerland en IJmond. Die sprak namens Werkgeversservicepunt Zuid-Kennemerland en IJmond. Dat beaamde presentator Tom van ‘t Hek ook vanuit zijn ervaring in de topsport waar motivatie en de juiste energie soms bijna belangrijker zijn dan talent.

Slim ondernemen in een krappe arbeidsmarkt
De bijeenkomst werd georganiseerd door Sparkz Networking Noord-Holland en had als thema Succesvol ondernemen in een krappe arbeidsmarkt. Voor de opzet is gebruik gemaakt van het platform Slim Werkgeven. Werkgevers uit Haarlem en Heemstede kwamen bij elkaar om door te praten en elkaar te inspireren met andere en nieuwe oplossingen voor ondernemen in de huidige krapte. Aanwezig was een breed scala aan werkgevers uit de zakelijke dienstverlening, horeca, bouw en werving en selectie. Sommigen hadden 1 personeelslid anderen ruim 800, maar allemaal zoeken ze op hun eigen manier een weg in de krappe arbeidsmarkt.

Twee lokale werkgevers presenteerden hun aanpak, hun worstelingen en successen. John Meulemans van influencer-marketingbureau 3sixtyfive, vertelde dat hij zijn personeel weet te binden en te behouden door een prettig werkklimaat. Machiel Roelse vertelde over het speciale arbeidsbeleid van Zandbergen Vleeswaren. Waar ze statushouders in dienst hebben genomen om op een positieve manier invulling te geven aan hun groeiende vraag naar personeel.

Over de arbeidsmarkt in Haarlem/ Heemstede
De werkgelegenheid groeit volgens UWV in de periode 2018 – 2019 als volgt: 1,7% van het aantal banen in 2018, in 2019 nog eens 1,2%. De groei in 2019 is rond de 1.800 banen en het UWV verwacht dat er eind 2019 ruim 149.000 banen zijn in Zuid-Kennemerland en IJmond. (bron: UWV)

Over Slim Werkgeven
Slim Werkgeven is een nieuw platform dat werkgevers met elkaar in contact brengt, inspireert tot nieuwe inzichten en zo helpt bij de zoektocht naar de juiste mensen op de juiste plek. Slim Werkgeven is sinds begin november online en draait om de vragen en behoeftes van werkgevers. Met als doel een sterker personeelsbeleid. Goed voor het bedrijf. Goed voor de arbeidsmarkt. Meer weten? www.slimwerkgeven.nl. Het platform is mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.



Ondersteun Haarlem updates met een kleine financiële bijdrage, maandelijks of éénmalig:


- Advertentie -
advertentie

3 REACTIES

Reacties zijn gesloten.