Vernieuwde Frans Hals Museum trekt recordaantal bezoekers

0

Met nog één week te gaan, schat het museum in dat een recordaantal van rond de 155.000 bezoekers het museum in 2018 bezocht zullen hebben. Op 29 maart 2018 trad het Frans Hals Museum in het huwelijk met De Hallen Haarlem. Daarna gingen zij verder als één museum op twee locaties – Hof en Hal – onder de naam Frans Hals Museum; met één huisstijl en een vernieuwd en uniek tentoonstellingsprogramma waarin oude en hedendaagse kunst afzonderlijk en de mix tussen beiden centraal staat. Hierdoor bezoekt inmiddels 20% van de bezoekers beide museumlocaties. Daarnaast weten de VIP-kaarthouders van de BankGiro Loterij het museum erg goed te vinden.

50.000 verkochte tickets voor Frans Hals en de Modernen
Tot en met 24 februari is de succesvolle megatentoonstelling Frans Hals en de Modernen nog te zien in locatie Hof. Reeds 50.000 tickets werden verkocht en de tentoonstelling ontving lovende kritieken in binnen- en buitenland. De tentoonstelling toont de impact van Frans Hals op schilders als Édouard Manet, Max Liebermann en Vincent van Gogh. Deze kunstenaars waren 200 jaar na Hals’ dood onder de indruk van zijn losse toets en ruwe schilderstijl die ‘impressionistisch’ overkwam. Door werken van Frans Hals te zien naast het virtuoze werk van de kunstenaars die hij inspireerde, wordt inzichtelijk hoe modern Frans Hals was in hun ogen: ‘Frans Hals, c’est un moderne’.

Programma 2019 – Hof
Haarlemse Helden – Andere meesters
Het thema In & Out speelt in de gehele programmering van 2019 van het museum een rol. Op 9 maart 2019 opent in Hof aan het Groot Heiligland de collectiepresentatie Haarlemse Helden. Andere Meesters waarbij de parels uit de collectie worden getoond naast minder bekende meesterwerken. Deze presentatie toont de komende drie jaar de hoogtepunten uit de vaste collectie oude kunst aangevuld met enkele topstukken uit de hedendaagse kunst van het museum. Het biedt de bezoeker naast de collectie ‘Halsen’ een verdiepende kennismaking met ‘de andere meesters’ uit de Haarlemse Gouden Eeuw zoals Berchem, Berkheyde, Verspronck en Porcellis. Meesters die voor kenners ‘usual suspects’ zijn, maar bij het bredere publiek minder bekend. Gedurende deze drie jaar worden op gezette tijden veranderingen aangebracht. Deze worden ingegeven op basis van de actualiteit, projecten met kunstenaars of vanuit het publiek.

Museum in bloei
Tijdens Haarlemse Helden. Andere Meesters sieren van 23 maart tot en met 19 mei 2019 verse boeketten en andere vormen van bloemsierkunst de zalen en gangen van het Frans Hals Museum. Het aankleden van de zalen met bloemen, in opmerkelijke vazen uit de collectie keramiek van het museum, kent een lange traditie. Dertig jaar geleden startte een bevlogen team van de Vrienden van het Frans Hals Museum met het decoreren van het Frans Hals Museum met prachtige boeketten. Een nieuw tentoonstellingsformat was geboren. Dit jaar kent Museum in Bloei, twee hoofdstukken waarin twee verschillende teams, met een geheel eigen stijl, look en feel, het museum een ‘bloemige’ sfeer meegeven. Als eerste gaat het vriendenteam onder leiding van Vibeke Struben vier weken aan de slag om het museum te laten stralen, van 23 maart tot en met 21 april. Daarna neemt bloemsierkunstenaar Paul Wijkmeijer het stokje over en verrast het team van Klavertje Vijf de bezoekers met bijzondere ‘florale’ creaties.

Programma in Hal
Op locatie Hal loopt tot en met 16 juni 2019 de tentoonstelling Vervolg op Ruis! – Frans Hals, Anders. Met het werk van Frans Hals als inspiratie gaat deze tentoonstelling – in een tijd van verhardende posities en identiteiten – op zoek naar het grensoverschrijdende en norm doorbrekende. Hedendaagse kunstenaars spelen met de conventies van de portretkunst, iets wat Hals eeuwen eerder ook al deed en daarmee in zijn tijd vernieuwend was. Het vervolg van Ruis! – Frans Hals, Anders bevat naast een aantal nieuwe werken van Jacqueline de Jong en Anne de Vries een vernieuwde presentatievorm waarbij kleur wordt toegevoegd in de beleving Anders kijken, meer zien.

Traditioneel gezien wordt hedendaagse kunst in de omgeving van de White Cube getoond (witte muren, ruime afstand tussen de werken, geen zicht naar buiten). De White Cube is ook het huidige formaat van Ruis! Door de muren een nieuwe kleur te geven wordt dit framework op de proef gesteld. Hoewel gekleurde muren gebruikelijk zijn in oude meesters tentoonstellingen, zijn witte muren nog steeds de norm in de hedendaagse kunst. Waarom eigenlijk? Wat is het effect wanneer hedendaags kunst wordt getoond op gekleurde muren? Hoe beïnvloedt dit de kunstbeleving en waarom is de norm van het presenteren van hedendaagse kunst anders dan bij oude kunst?