Frans Hals Museum: Online opening Who is she?

Portretten vertellen

0

Nieuwe tentoonstelling Frans Hals Museum, locatie Hal
25 juni 2021 t/m 2 januari 2022

In locatie Hal van het Frans Hals Museum in Haarlem is vanaf 25 juni 2021 tot en met 2 januari 2022 de tentoonstelling ‘Who is she? Portretten vertellen’ te zien. Op 24 juni om 16.30 uur wordt de tentoonstelling online geopend. Het monumentale werk ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ van kunstenaar en cultureel activist Patricia Kaersenhout (Den Helder, 1966) vormt het middelpunt. Met deze installatie geeft Kaersenhout vrouwen van kleur wiens levens en daden in de geschiedenisboeken onderbelicht bleven letterlijk een plaats aan tafel. De installatie wordt omringd door bijzondere portretten van en door vrouwen uit de collectie van het Frans Hals Museum. Met ‘Who is she? Portretten vertellen’ nodigt het Frans Hals Museum zijn publiek uit om anders te kijken naar de manier waarop vrouwen werden en worden gepresenteerd in museale collecties.

Op 24 juni wordt de opening van ‘Who is she? Portretten vertellen’ gevierd met een online opening.

  • In deze online opening nemen directeur Ann Demeester en curator Manique Hendricks de kijker alvast mee naar de tentoonstelling.
  • María Inés Rodríguez spreekt over ‘The Dinner Party’ van Judy Chicago. Rodríguez is adjunct-curator bij het Museu de Arte de São Paulo (MASP) in Brazilië en artistiek directeur van Tropical Papers. Ze organiseerde tal van tentoonstellingen, waaronder een solotentoonstelling van werk van Judy Chicago.
  • Volgens Kaersenhouts traditie zal ‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ met een plengoffer worden gezegend en daarmee geactiveerd. In deze ceremonie uit het Winti-geloof zal spiritueel coach en kunstenaar Desta Deekman de voorouders van Kaersenhout eren en bedanken voor de inspiratie die Kaersenhout heeft gevonden voor het maken van dit kunstwerk.
  • Marie-Thérèse Meijs, wethouder van Zorg, Welzijn, Maatschappelijke Ondersteuning, Cultuur en Wonen opent de tentoonstelling officieel.

De opening is op 24 juni om 16.30 uur te bekijken via franshalsmuseum.nl/online-opening.

Aan tafel
‘Guess Who’s Coming to Dinner Too?’ (2017-21) bouwt verder op het iconische kunstwerk ‘The Dinner Party’ (1974-79) van de Amerikaanse feministische kunstenaar Judy Chicago (Chicago, 1939). Zij dekte een grote tafel voor vergeten vrouwen die belangrijk werk hebben verricht op sociaal-maatschappelijk, wetenschappelijk of artistiek vlak. Kaersenhout borduurt hierop voort door aan haar tafel een plek te geven aan vrouwen van kleur. “Er zijn mensen die denken dat mijn werk een kritiek is op Judy Chicago, maar dat is het niet. Zij laat één perspectief zien en dat is de Amerikaanse geschiedenis en de westerse geschiedschrijving. Ik wil daar een perspectief aan toevoegen. Er zijn meer narratieven mogelijk, maar die zijn vaak uitgewist en verzwegen. Ik wil de geschiedenis eerlijker en completer maken.” zegt Kaersenhout. Ze maakte dit kunstwerk in samenwerking met verschillende experts: glasblazers, onderzoekers en vormgevers. De tafel is gedekt voor buitengewone vrouwen van over de hele wereld, van de oudheid tot nu. Hun levensverhalen getuigen van moed, kracht, verzet, zorgzaamheid en liefde. Deze vrouwen hebben de geschiedenis mee bepaald, maar hun levens en daden bleven onderbelicht.

Blik op vrouwen
Geïnspireerd door het werk van Kaersenhout wordt de installatie in de tentoonstelling omringd door bijzondere portretten van en door vrouwen uit de periode 1820 tot nu uit de collectie van het museum. ‘Who is she? Portretten vertellen’ spoort het publiek aan om naar de portretten te kijken vanuit een nieuw perspectief en met uitgesproken aandacht voor de rol van de vrouw. Van beroemde mannelijke makers is vaak veel bekend, vrouwen hebben in de kunstgeschiedenis vaker een bijrol. Wat vertellen de portretten in de tentoonstelling? Het Frans Hals Museum nodigt met deze tentoonstelling zijn bezoekers actief uit om anders te kijken naar de manier waarop vrouwen werden en worden gepresenteerd in museale collecties en daardoor meer te zien. Ook wordt de bezoekers gevraagd wie er volgens hen een plek aan tafel verdient.

Gemeenschapsgevoel
De vrouwen in Kaersenhouts tafel worden gesymboliseerd door glaswerk en geborduurde tafellopers. De tafellopers worden tijdens de tentoonstelling samen met medewerkers van Sûr Atelier uit Haarlem voltooid. Dit zijn Nieuwe Nederlanders met een ongelooflijke passie voor hun ambacht. Sûr Atelier biedt ambachtslieden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt zelfstandigheid in de maatschappij. Met team Kaersenhout borduren de deelnemers samen aan een nieuwe, toekomstige versie van de installatie.

Gemeenschapsgevoel, empowerment en het gesprek over ongeziene vrouwen zijn een belangrijk onderdeel in dit co-creatieproces.

 

 

 



Ondersteun Haarlem updates met een kleine financiële bijdrage, maandelijks of éénmalig: