FrietHoes haalt binnen een week groot bedrag op met crowdfunding

0
FrietHoes team.
FrietHoes team.

Frietproducent FrietHoes heeft in één week het streefbedrag van €300.000 opgehaald bij 180 investeerders via CrowdAboutNow. Het bedrag wordt gebruikt voor onder meer een baklijn en koelstraat in de nieuwe fabriek in Nieuw-Vennep. Op deze locatie wil het Haarlemse bedrijf de productie van hun ambachtelijke friet van Nederlandse aardappelen verviervoudigen van 10 naar 40 miljoen porties per jaar.

Kwaliteit boven volume
Dankzij de investering kan FrietHoes de productieketen van hun friet kort houden. “Ondanks de opschaling, kunnen we hiermee de kwaliteit van onze friet behouden, zonder toevoegingen van e-nummers of andere bewerkingen,” licht Marcel Joosten, directeur van FrietHoes, toe.

Volgens hem schuilt het succes van het bedrijf in de smaak en het verhaal achter het eten.Waar industriële producenten hun aardappelen bewerken, invriezen en behandelen voor een langere houdbaarheid, kiezen wij voor vakmanschap en lokale producten. We snijden elke dag verse Nederlandse aardappelen met schil.

In augustus ging de veel grotere concurrent CêlaVíta failliet. Dat bedrijf leverde friet aan supermarkten tegen aanzienlijk lagere prijzen dan FrietHoes. “Wij laten zien dat schaalvoordeel niet alles is,” zegt Joosten. “Mensen zijn bereid te betalen voor kwaliteit.

Van startup naar landelijk merk
Het opgehaalde bedrag van €300.000 wordt gebruikt voor de nieuwe baklijn en verdere opschaling van de verse frietproductie in Nieuw-Vennep. Haalt FrietHoes het maximale bedrag van €500.000 op? Dan wordt er naast de nieuwe baklijn direct geïnvesteerd in een koelstraat.

FrietHoes levert momenteel aan honderden restaurants en aan festivals en evenementen verspreid over heel Nederland. De afgelopen jaren is het merk verkrijgbaar in meer dan duizend supermarkten, waaronder Albert Heijn, DekaMarkt, Picnic en Poiesz. De wortels van FrietHoes liggen echter nog altijd in horeca. “De chef in het restaurant is voor ons alles bepalend in de beoordeling van ons product,” legt Joosten uit. “Chefs bepalen de smaak. Als zij kiezen voor verse, authentieke producten, volgt de consument.” 

Foodtruck naar fabriek
FrietHoes begon in 2010 met een winkel en foodtruck van de broers Sebastiaan en Joost Hoes in Haarlem. Het begon met de missie om het lekkerste frietje van Nederland te maken. Wat betekende: verse friet met schil, zonder poespas. Dit groeide in een aantal jaar uit tot een bekend landelijk merk. “Joost wilde gewoon de allerlekkerste friet ooit maken,” vertelt Hoes. Joost overleed in 2018, maar zijn visie leeft voort. “We maken nog steeds verse friet zoals hij het voor ogen had,” vervolgt Hoes.

De crowdfundingcampagne van CrowdAboutNow loopt nog tot 13 november 2025. Investeerders ontvangen 5% rente per jaar en kunnen meedoen vanaf €250. De nieuwe fabriek moet in de loop van 2026 operationeel zijn.

Voor meer informatie over de campagne, ga naar: crowdaboutnow.nl.

 

 

 

 



Ondersteun Haarlem updates met een kleine financiële bijdrage, maandelijks of éénmalig: