Op zaterdag 5 maart gaat De Tweede van Zeben van cabaretière Kim van Zeben in première in de Toneelschuur Haarlem.
Kim van Zeben studeerde in 2003 af aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Daarna speelde zij in verschillende cabaret, mime en muziektheatervoorstellingen, en was onlangs te zien in het nieuwste improvisatieprogramma van BNN: ALPACA’S. Nu gaat haar tweede soloprogramma in première: De Tweede van Zeben.
In deze muzikale Tweede lijkt wederom niks te gek voor de fantasie en de stembanden van Van Zeben. “Ben je bang ofzo?”, vroeg een vriend haar laatst. “Altijd maar vluchten in rare stemmetjes en wonderlijke typetjes. Houd eens op jezelf alle kanten op te dirigeren! Weg met die angstbezweringen, wees jezelf!”
Zal het Kim dit keer wel lukken om maat te houden…? Nee, natuurlijk niet! Zo speelt ze in haar eentje een orkest van bijna vijftig man, twee Afrikaanse maffiabazen, een revue artiest uit het Polygoonjournaal en een operazangeres met een burn-out. Één ding hebben ze gemeen met Kim, ze zijn allemaal toch wel een beetje bang voor verandering.
Info
Toneelschuur Haarlem
Vrijdag 4 (voorpremière) en zaterdag 5 maart (première)
Interview
Kim van Zeben op tournee met nieuw cabaretprogramma
Overrompelende alleskunner
Ze noemt zichzelf een entertainer, maar dan wel een anarchistische. Kim van Zeben is op tournee met haar tweede cabaretprogramma, ‘De Tweede van Zeben’. “Ik probeer meer rust te creëren.”
Wie haar vorige cabaretsolo, ‘Syndroom van Zeben’, heeft gezien, begrijpt meteen wat ze hiermee bedoelt: het is druk in het hoofd van Kim van Zeben, erg druk. Ze stuiterde als een ADHD-kanon over het podium en verraste het publiek met een vlotte aaneenschakeling van uiteenlopende figuren. “Ik ben voor mijn huidige voorstelling meer op zoek gegaan naar mezelf. Wow, het is soms zo vermoeiend om Kim van Zeben te zijn! Dan heb ik bijvoorbeeld in het echte leven een spannende vergadering, en vlucht ik uit onzekerheid in een belachelijke act of zet ik een vreemd stemmetje op ten overstaan van het hele gezelschap.” De cabaretière wil niet meer vluchten, waarom zou je ook nog op je 39ste, en laat daarom meer van zichzelf in de voorstelling zien.
Een opera over Ireen Wüst
“Maar ik schakel nog steeds heel veel hoor”, zegt Van Zeben geruststellend. En dat alles in die overrompelende Van Zeben-stijl: absurdistisch, tragikomisch en met een onverwachte wending. Originele typetjes zijn er maar genoeg. Zoals een gefrustreerde dirigent, een artiest met een Polygoonstem uit de jaren dertig en de beroemde schaatster Ireen Wüst. “Ik hoor zo vaak dat ik op haar lijk, dus ik móest iets met haar doen. Dat is ‘Wüst, de opera’ geworden, over Ireen Wüst ná haar schaatscarrière.” Een deel van de scène volgt, en een levendige uitleg waarom bepaalde stukjes ervan tijdens de try-outs gesneuveld zijn. Een gesprek met Kim van Zeben is nooit saai.
De cabaretière vertelt dat ze ditmaal het publiek meer bij de voorstelling betrekt, omdat je de zaal dan zo lekker meekrijgt (“maar ik verklap natuurlijk niet hoe!”) en ook dat ze weer een paar nummers zingt. Dat ze dat als de beste kan, liet zij al menigmaal horen in muzikale familievoorstellingen, zoals ‘Minoes’ en de ‘101 Dalmatiërs’. Van Zebens zang- en acteerkunsten worden gewaardeerd; voor haar rollen kreeg ze meerdere Musical Award-nominaties.
Afwisseling
Mensen vinden het lastig, zo’n alleskunner, die zowel acteert als zingt en ook nog cabaretsolo’s maakt. “Daardoor ben ik niet onder één noemer te schuiven. Maar ik blijf het toch echt doen zo, ik vind die afwisseling juist heel leuk.” Afgelopen maanden voegde zij ook nog eens een tv-uitstapje aan haar loopbaan toe: ze maakte met vijf collega-comedians grappen in het BNN-programma Alpaca’s, een afgeleide van de populaire improvisatieshow De Lama’s. Ze is ermee gestopt. En niet alleen omdat ze het druk heeft met haar huidige tournee. “Nee, een dergelijke show past niet bij me, dat snelle scoren; ik wil grappen graag meer uitwerken. Maar het was al met al een leuke ervaring.”
Fantastisch gevoel
Kim van Zeben houdt graag de touwtjes in eigen handen. “Ik ben voor mijn solo niet afhankelijk van een script of de ideeën van iemand anders. Ik verzin mijn eigen personages, kan spelen wie of wat ik wil en ik bepaal zelf mijn timing.” Ze vertelt dat het soms ook zwaar is, en dat meespelen in een musical hiermee vergeleken bijna als een vakantie voelt. “Je bent zelf verantwoordelijk voor álles, van decor tot vervoer. Maar als de karavaan dan eenmaal lekker loopt, voel je je fantastisch, haast onoverwinnelijk.”
Haar harde werken is beloond: op 1 mei aanstaande staat ze voor het eerst, met ‘De tweede van Zeben’, in cabarettempel De Kleine Komedie. Daarvoor speelt ze in theaters door het hele land.
Meer informatie op www.kimvanzeben.nl en www.bostheaterproducties.nl.
Tekst interview: Liesbeth Maas



