
Haarlem zet sinds 1 oktober 2025 structureel Sus-teams in tijdens uitgaansavonden in de binnenstad. Deze teams bestaan uit particuliere beveiligingsbeambten met affiniteit voor het uitgaanspubliek. Zij bemiddelen bij opstootjes en voorkomen overlast in het uitgaansgebied. De gemeente en horeca betalen samen de kosten.
De Sus-teams draaiden eerder een succesvolle pilot. Uit evaluatie blijkt dat het aantal uitgaansincidenten met 25 procent daalde. Zowel politie als horecaondernemers zien de teams als waardevolle aanvulling op bestaande inzet van politie en horecaportiers.
Gezamenlijke financiering
Met de gezamenlijke financiering van de Sus-teams zetten de horecaondernemers zich met de gemeente in voor een veilig en gastvrij uitgaansleven. De horeca neemt 25 procent van de kosten voor haar rekening, gedragen door de BIZ Binnenstad Haarlem en de nachthoreca. De gemeente betaalt 75 procent.
“De Sus-teams hebben hun effectiviteit bewezen. Het helpt om het uitgaansleven in Haarlem veiliger en gastvrijer te houden. De samenwerking met de horeca laat zien dat we de verantwoordelijkheid voor een levendige binnenstad samen voelen en nemen,” zegt burgemeester Jos Wienen.
“Daarmee is er winst voor iedereen: een veiligere binnenstad, duidelijkheid voor ondernemers én een stevige basis voor de gemeente. Het traject vroeg om goed overleg, omdat iedere ondernemer zijn eigen uitdagingen en kosten kent. Juist daarom is het extra waardevol dat er nu een gezamenlijke oplossing ligt die perspectief biedt voor de toekomst en bevestigt dat samenwerking werkt. Zo kunnen we ons weer richten op waar het echt om gaat: een veilige en gastvrije binnenstad,” zegt Eefje Majoor, voorzitter KHN Haarlem.
De teams worden 42 weken per jaar ingezet, op de momenten dat dit volgens politie en horeca het meest nodig is.