Haarlemse studio Captain Motion maakt Virtual Reality Promo voor Amsterdams Softwarebedrijf

0

De Amsterdamse softwareontwikkelaar voor cloud applicaties Nmbrs® liet door de Haarlemse studio Captain Motion een Virtual Reality beleving ontwikkelen voor een nieuwe marketingcampagne.

Captain Motion is de vaste producent van de animaties die Nmbrs® sinds 2013 inzet voor haar content marketing. Toen Heemstedenaar Michiel Chevalier, CEO van Nmbrs®, begin dit jaar een demonstratie kreeg van het nieuwe concept van de van de Haarlemmers – VR Promo – was hij direct overtuigd: “De combinatie van de bedrukte Google Cardboard viewers en op maat gemaakte VR content leek me een opvallende en effectieve manier om ons merk te promoten.

Omdat Chevalier graag voorop loopt als het gaat om innovatie, besloot hij op direct om het totaalconcept te bestellen. Voor Captain Motion was dit een bevestiging van hun plan om VR contentproductie aan te gaan bieden nog voordat het VR-tijdperk echt begonnen is: “We verwachten dat Virtual Reality voor consumenten pas vanaf 2016 interessant zal worden, als de bekende headsets zoals de Oculus Rift op de markt komen, maar voor bedrijven die voorop willen lopen biedt de techniek nu al veel mogelijkheden,” verklaart Nick Lievendag, mede-oprichter van Captain Motion.

Het ontwerpen en leveren van de Google Cardboards was geen probleem: daarvoor had Captain Motion inmiddels een betrouwbare leverancier gevonden. Maar dat is slechts een deel van het project: “Er zijn bedrijven die alleen bedrukte Cardboard viewers weggeven en prospects vervolgens zelf VR demo’s laten downloaden uit de App Store,” vertelt Patrick Deen, tevens mede-oprichter, “maar dat is in onze ogen het 2015-equivalent van het weggeven van een bedrukte USB stick met daarop informatie van willekeurige andere bedrijven.

Op het gebied van content-ontwikkeling ligt Virtual Reality in het verlengde van de 3D animaties die Captain Motion al jaren maakt voor bedrijven. Omdat het bij VR om beleven gaat, heeft het bedrijf voor Nmbrs® een concept ontwikkeld waarbij (potentiële) klanten een virtuele rondleiding krijgen door een fictieve wereld waarin verschillende aspecten van het bedrijf en de software worden belicht worden.

Naast Google Cardboard gebruikt Nmbrs® de Gear VR headset, ontwikkeld door Samsung en het door Facebook aangekochte Oculus, om de VR beleving te tonen op beurzen. “Naast de 360° VR content heeft Captain Motion onze bestaande 2D uitleganimaties en testimonial videos geïmplementeerd in een virtuele bioscoop op de Gear VR, zodat onze accountmanagers deze op een indrukwekkende manier kunnen laten zien.” licht Chevalier toe.

Dat de marketingcampagne aanslaat blijkt uit de snelheid waarmee de eerste 1000 Cardboard viewers worden uitgedeeld. “We krijgen veel positieve reacties en op beurzen komen mensen regelmatig terug om te vragen of ze meer Cardboards mogen hebben voor collega’s en familie.

Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met beide bedrijven om gratis een Nmbrs® Cardboard Viewer toegestuurd te krijgen of Nmbrs® stand bezoeken op de verschillende beurzen om de VR Promo te ervaren op de Gear VR. Daarnaast is het mogelijk om vrijblijvend een “Coffee & Cardboard” VR demonstratie te aan te vragen bij Captain Motion.