Tentoonstelling “Barbaren & Wijsgeren” in het Frans Hals Museum

0

Het beeld van China in de Gouden Eeuw

De tentoonstelling Barbaren & Wijsgeren belicht de wederzijdse beeldvorming tussen China en Nederland in de zeventiende eeuw. Nederlanders waren gefascineerd door de cultuur van het ‘Hemelse Rijk’, Chinezen verbaasden zich over de Nederlandse ‘roodharige barbaren’. Een keur aan schilderijen, tekeningen, porselein en modellen brengt de culturele uitwisseling in kaart. De tentoonstelling is te zien in het Frans Hals Museum van 25 maart tot en met 20 augustus 2017.

In de zeventiende eeuw was Nederland een spil in een wereldwijd netwerk van handelsrelaties. Dit kwam tot uitdrukking in wat er in de Republiek werd verkocht, gemaakt, getoond en ervaren. Het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem nodigt met de focustentoonstelling Barbaren & Wijsgeren uit tot een mondiale blik op de Gouden Eeuw. Centraal staan de eerste contacten tussen Nederland en China.

Als een van de weinige Europese landen had Nederland in de 16de en 17de eeuw contacten met het Chinese Keizerrijk, het Rijk van het Midden. Tegenwoordig kijken veel Europeanen bewonderend en soms verbaasd naar China en de economische vlucht die het land neemt. Producten met het label ‘Made in China’ zijn een onmisbaar onderdeel van ons dagelijks leven, maar het beeld van het land is minder concreet. De Chinese taal, tradities, filosofie en de ouderdom van de Chinese beschaving zijn niet makkelijk in te passen in het westerse wereldbeeld. Deze situatie is vergelijkbaar met de 17de eeuw, toen Chinese producten voor het eerst een alledaags onderdeel van Nederlandse huishoudens werden en rijk geïllustreerde boeken over China ongekend populair bleken. Tegelijkertijd botste nieuwe kennis vaak met oude aannames over het Rijk van het Midden.

Barbaren & Wijsgeren belicht de wederzijdse beeldvorming die ontstond uit de eerste innige contacten tussen Nederlanders en Chinezen. Nederlanders waren gefascineerd door het ‘exotische’ China en hun eeuwenoude cultuur en kennis, hoewel lang niet alles even makkelijk werd geaccepteerd. Ook Chinezen vormden na hun eerste ontmoetingen een beeld van Nederlanders, die als ‘roodharige barbaren’ verbazing wekten. Duidelijk wordt hoe de stereotypen over de Chinese handel en wandel het moderne Chinabeeld hebben bepaald. De tentoonstelling en het begeleidende boek Barbaren & Wijsgeren belichten deze veelzijdige culturele uitwisseling.

Samenstellers tentoonstelling en publicatie
De tentoonstelling wordt samengesteld door Thijs Weststeijn en Menno Jonker. Weststeijn is hoogleraar kunstgeschiedenis voor 1850 aan de Universiteit van Utrecht. Hij leidt het NWO-onderzoeksproject The Chinese Impact. Menno Jonker is zelfstandig curator en onderzoeker in de vroegmoderne kunst en wetenschap. Hij verrichtte onder meer onderzoek voor de tentoonstelling Azië in Amsterdam in het Rijksmuseum.

Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie bij uitgeverij Vantilt met bijdragen van Leonard Blussé, Jan van Campen, Trude Dijkstra, Lennert Gesterkamp, Noël Golvers, Menno Jonker, Willemijn van Noord, Nicolas Standaert, Jing Sun, Ching-Ling Wang, en Thijs Weststeijn.

Kunstenaar en winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2016 Evelyn Taocheng Wang (Chengdu, China, 1981) zorgt, net als Hans van Bentem, voor een hedendaags accent in de tentoonstelling. Van Wang is t/m 7 mei een solo-expositie te zien in de Hallen Haarlem. Hans van Bentem is ook verantwoordelijk voor de vormgeving van Barbaren & Wijsgeren.

Info
Barbaren & Wijsgeren. Het beeld van China in de Gouden Eeuw
Datum: 25-3-2017 t/m 20-8-2017
Frans Hals Museum, Groot Heiligland 62, 2011 ES Haarlem

> Volgt u Haarlem updates al op Facebook? Nee? Klik dan nu hier!