Traptown nieuwe productie van Wim Vandekeybus exclusief in de Toneelschuur

0

TRAPTOWN de nieuwe, groots opgezette productie van Wim Vandekeybus / Ultima Vez is in Nederland alleen nog in de Toneelschuur te Haarlem te zien op dinsdag 22 en woensdag 23 januari om 20.30 uur.

TRAPTOWN is een hedendaagse mythe over een stad die verscheurd wordt door twisten tussen twee bevolkingsgroepen. Zangeres Trixie Whitley en Phoenician Drive verzorgen de filmische soundtrack, schrijver Pieter De Buysser en architectenduo Gijs Van Vaerenbergh bundelen hun talenten en vervoeren het publiek voorbij orakels, weemoed, loutering en euforie.

  • Vandekeybus is een verhalenverteller, met een voorliefde voor alles wat ongrijpbaar is, het onderbewuste, het intuïtieve, het paradoxale. Dat is zijn sterke kant, ook nu weer.” – De Volkskrant
  • Tijdloze tragedie die nazindert.” – Theaterkrant.nl

choreografie, regie en film: Wim Vandekeybus perfomers: Maria Kolegova, Tanja Marín Friðjónsdóttir, Kristina Alleyne, Sade Alleyne, Kit King, Flavio D’Andrea, Alexandros Anastasiadis, Mufutau Yusuf Tekst: Pieter De Buysser Muziek: Trixie Whitley, Phoenician Drive Scenografie: Gijs Van Vaerenbergh Scènefoto’s: Danny Willems

Kaartverkoop online: www.toneelschuur.nl / kassa: 023-5173910

OVER DE TONEELSCHUUR EN WIM VANDEKEYBUS
We schrijven 1986 als een jonge Wim VandeKeybus wordt uitgenodigd door Frans Lommerse om bij Toneelschuur Producties zijn eerste voorstelling te maken. De hele ‘troupe’ wordt maandenlang ondergebracht bij medewerkers en bekenden van ‘de Schuur’. Zo beleeft ‘What The Body Does Not Remember’ op 12 juni 1987 haar wereldpremière in de Toneelschuur in Haarlem.

De rest is geschiedenis… De voorstelling wordt een internationaal succes en is bekroond met een Bessie Award (New York Dance and Performance Award), een prijs die wordt toegekend voor grensverleggend werk. Bijna dertig jaar en een heel video- en filmoeuvre later gaat Wim Vandekeybus nog steeds verder met het zoeken naar vernieuwing.

Wim Vandekeybus werd geboren in het Belgische Herenthout op 30 juni 1963. Zijn vader was dierenarts. Na de middelbare school ging Wim Vandekeybus naar Leuven om psychologie te studeren. In 1985 sloeg hij een heel andere weg in en deed hij auditie voor Jan Fabre, die hem een rol gaf in ‘The Power of Theatrical Madness’. Een jaar later richtte hij het gezelschap Ultima Vez op.

Wim Vandekeybus is, net als Anne Teresa De Keersmaeker de Toneelschuur nooit vergeten. Dat is de reden waarom zij, inmiddels makers van wereldniveau, hier telkens terugkeren.