Zeven kunstenaars presenteren hun creatieve visie op papier. Ieder in hun eigen unieke stijl. Deze veelzijdige expositie genaamd ‘Blik Op Papier’ laat de mogelijkheden zien dat papier biedt in de artistieke wereld in een zo breed mogelijke context. Vanaf 21 tot en met 24 maart én 6 en 7 april 2024 te zien in Naaiatelier Haarlem in Spaarnwouderstraat 124.
De expositie toont zeer uiteenlopende werken. Van realistisch tot abstract werk, expressief of juist ingetogen, afkomstig van zeven kunstenaars die sinds 2006 verenigd zijn in het Garenkokerskollektief. Door samen te exposeren inspireren zij elkaar. Bovendien zorgt de gezamenlijke presentatie voor een dynamische en diverse kunstervaring.
Eenheid in verscheidenheid
Er is werk te zien van kunstenaars Joanne Luijmes, Lenneke Overmaat, Marguérite Feld, Juliette Verhofstad, Caroline Doornenbal, Larissa Neslo en Ilja Warmerdam. Juliette Verhofstad legt uit: “Onze uitingen zijn zeer uiteenlopend en verschillend van stijl. Daarom hebben wij ervoor gekozen om toch een gezamenlijk uitgangspunt te nemen. Dat is papier geworden. Op die manier ontstaat er een eenheid in de verscheidenheid.” Joanne Luijmes vult aan: “In dit geval is het papier in een zo breed mogelijke context. Als drager, als materiaal, als onderdeel van iets.”
Het belooft een zeer diverse expositie te worden. Zo neemt Larissa Neslo de kijker mee in haar kunst naar een onbekende bestemming. Zij werkt meestal figuratief en gebruikt verschillende middelen zoals verf, inkt, papier, fotografie, video en 3D-objecten.
Tekeningen op muziek
Lenneke Overmaat laat haar tekeningen tot leven komen met muziek van de Finse jazz-pianiste Ida Alanen van het Conservatorium van Amsterdam. De bezoeker kan met een koptelefoon naar de bijbehorende muziek luisteren. Marguérite Feld verrast de bezoeker, maar ook zichzelf, door vervreemdende beelden te creëren, die uit allerlei lagen bestaan. Zowel haar fotocollages als tekeningen zijn gebaseerd op herinneringen en emoties. Kunstenaar Caroline Doornenbal zet zich in voor meer bewustwording over de hoeveelheid rondzwervend plastic. “Zonder metaforen of symbolen heb ik dit toekomstbeeld willen uitdrukken op papier en plastics: ‘Voorbij het plastic’,” legt zij uit.
Ilja Warmerdam brengt op een intuïtieve manier beelden die zij tegenkomt in kranten, fotografie, films, van de stad, samen tot een voor haar kloppend geheel. Dit vormt de basis voor een serie schilderijen, tekeningen of een installatie.
De kracht van het samen exposeren van het Garenkokerskollektief is dat er zo een breder publiek bereikt kan worden. Naaiatelier Haarlem lonkte als afwisseling op hun vaste locatie.
‘Blik op Papier’ is te bezoeken van 21 t/m 24 maart en 6 en 7 april 2024 in Spaarnwouderstraat 124 te Haarlem van 12.00 uur tot 17.00 uur. Meer informatie vind je op www.naaiatelierhaarlem.nl.
Over de kunstenaars en hun te exposeren werk
Larissa Neslo
In het Naaiatelier laat Larissa Neslo werk zien over de waarde van papier: “In hoeverre definieert papier onze menselijkheid? Menselijke waarden op papier: geboorteaktes, reisdocumenten, verblijfsvergunningen, obligaties, geld. Ik heb op dit gebied werken gemaakt op papier, waarbij ik houtsneden combineer met fototransfers en olieverf.”
Larissa is geboren op Curaçao en met 8 jaar oud is zij verhuisd naar Nederland. Dat was een ervaring van twee werelden. Door de barrière te doorbreken, leeft zij niet langer tussen twee werelden, maar kan zij beide zijn. Larissa neemt de kijker mee in haar kunst naar een onbekende bestemming. En werkt meestal figuratief en gebruikt verschillende media zoals verf, inkt, papier, fotografie, video en 3D-objecten.
lnx.nl
Lenneke Overmaat
In Soundwaves komen de tekeningen van Lenneke Overmaat tot leven door muziek van de Finse jazz-pianiste Ida Alanen van het Conservatorium van Amsterdam. De tekeningen (grafische partituren) zijn een alternatief voor het traditionele notenschrift. Bij de tekeningen hangt een koptelefoon/mp3 speler, zodat de kijker de bijbehorende muziek ook kan horen.
soundwavesgallery.online/
Joanne Luijmes
Geboren in Nieuw-Zeeland, opgegroeid in Nigeria en wonend in Nederland. Joanne beschouwt zichzelf als een wereldburger en bekijkt een onderwerp zoals altijd van verschillende kanten. Daar probeert zij een ordening in te vinden. Die ordening vertaalt zich vaak naar composities die lijken op plattegronden met of zonder routes tussen werelddelen.
In dit geval papier in een zo breed mogelijke context. Als drager, als materiaal, als onderdeel van. Maar wel alles met kleur, vorm en inkt en andere materialen en vooral het experiment.
‘Iets mèt papier, niets op papier, iets òp papier en niets met papier.’
”Voor dit werk (iets met papier) heb ik enveloppen van de belastingdienst gebruikt om nieuw papier te maken. Een blauw soort continent, een eiland; wat opnieuw een onderdeel is van mijn innerlijke plattegrond, zoals ik in 2022 in Venetië een ruimte met plattegronden en routes heb ingericht.”
www.joanneluijmes.nl
Marguérite Feld
“De afgelopen 2 jaar ben ik vooral bezig geweest met fotocollages, waarin net als de tekeningen in voorgaande jaren, gelaagdheid de hoofdlijn vormt. Gekoppeld aan emoties en herinneringen. Soms leveren die lagen een nieuw en vervreemdend beeld op, waardoor ik zelf ook weer verrast wordt.”
garenkokerskollektief.weebly.com
Caroline Doornenbal
“Het kan me erg aangrijpen wanneer ik zie hoe we als mensen de aarde aan het vervuilen en beschadigen zijn. Alles lijkt geoorloofd om onze welvaart maar te vergroten. En ons afval dumpen we overal om ons heen. Plastics worden in allerlei vormen en maten in het milieu, mens en dier aangetroffen. En tegelijkertijd heb ik het vertrouwen dat de natuur uiteindelijk sterker is dan dat. Op de van plastics vergeven bodem zal het leven zegevieren, zich er mogelijk aan voeden. Zonder metaforen of symbolen heb ik dit toekomstbeeld willen uitdrukken op papier en plastics: ‘Voorbij het plastic’.”
www.carolinedoornenbal.nl
Juliette Verhofstad
“In mijn met krijt en potlood opgezette, grote werken op papier combineer ik beelden uit mijn jeugd, een periode waarin ik van het ene continent naar het andere verhuisde. In mijn werk zoek ik naar de verbinding tussen verleden en heden, wonend in de vissersstad IJmuiden. Gekleurde boeien van vissersnetten in de haven, doen mij weer denken aan de Afrikaanse kralen uit Nigeria.”
“De heilige plaats Oshogbo (Nigeria) heeft diepe indruk op mij als kind gemaakt. Ik zag daar een dorp aan de rivier waar sculpturen en bijzondere bouwwerken verspreid over een groot terrein stonden. In één van mijn werken zijn delen van deze magische plek te zien. Ook nemen draken een prominente plaats in. Deze verwijzen naar een indrukwekkende tweeling draak van 11 bij 15 meter (108 tatami matten groot), geschilderd door een Japanse kunstenaar op het plafond van een tempel.“
“Japan is het land dat ik leerde kennen door mijn dochter Mireille Kiesewetter. Om de verbinding tussen moeder en dochter te leggen heb ik mijn dochter gevraagd om een korte animatiefilm te maken. Mireille laat twee koikarpers langs waterlelies zwemmen. Deze symboliseren haar visie op de moeder-dochter relatie: de gekleurde karpers zwemmen samen een stukje de rivier af en gaan daarna ieder hun weg.”
julietteverhofstad.nl
