Solotentoonstelling Philippe van Snick in de Hallen

0

In De Hallen Haarlem is vanaf 16 januari een solotentoonstelling te zien van de Belgische kunstenaar Philippe Van Snick. De tentoonstelling brengt werk bij elkaar van 1968 tot nu, uit een zeldzaam consistent oeuvre dat buiten België nauwelijks bekendheid geniet.

Beïnvloed door de conceptuele en minimalistische avantgardes van de jaren 60 ontwikkelt Van Snick vanaf eind jaren 70 op basis van systematische methodiek een volstrekt eigen soort abstracte schilderkunst. In het licht van de opnieuw opgeleefde interesse in abstracte schilderkunst en de algoritmische structuren van ‘het digitale’ onder een jonge generatie kunstenaars hebben de artistieke ideeën van Van Snick hernieuwde betekenis gekregen.

De tentoonstelling vertrekt vanuit een sleutelwerk uit 1968, Synthese van Traditioneel L-Vormige Kamer, en eindigt bij een nieuw werk, Mexican Dream Cabin. Deze twee werken, waar bijna 50 jaar tussen ligt, zijn monumentale architectonische structuren, waarin Van Snicks interesse in systematische ordeningsprincipes en een minimalistische beeldtaal tot uitdrukking komt. Deze voorkeur voor een systematische methodiek leidt Van Snick eind jaren 70 tot het ontwikkelen en consequent toepassen van een persoonlijk kleur- en cijfersysteem, waarbinnen hij zich vervolgens decennialang blijft vernieuwen. Door zijn vindingrijke omgang met verschillende media heeft deze consistente werkwijze een rijk gedetailleerd oeuvre opgeleverd, waarin zowel de universalistische thema’s van het modernisme weerklinken (de autonomie van het kunstwerk, geometrische abstractie als universele taal) als ook alledaagse observaties en willekeurige beslissingen een grote rol spelen.

Internationale samenwerking
De Hallen Haarlem en Grazer Kunstverein (Oostenrijk) organiseren in 2016 samen twee complementaire solotentoonstellingen rond het werk van Philippe Van Snick (1946). Het doel van deze tentoonstellingen is om het werk van deze Belgische kunstenaar te presenteren aan een groter, internationaal publiek, en samen een meerstemmig beeld te geven van diens rijk artistieke oeuvre dat hoofdzakelijk binnen België bekend is, waar Van Snick in 2010 een retrospectieve tentoonstelling had in M – Museum Leuven. De twee tentoonstellingen belichten elk een specifiek aspect van het oeuvre van Van Snick. In De Hallen Haarlem ligt de nadruk op Van Snicks schilderkunst in relatie tot de ruimte, terwijl in Graz het zwaartepunt bij zijn conceptuele fotografie en vroege experimenten met film ligt. Bij de tentoonstelling wordt een kunstenaarseditie geproduceerd in oplage van 100, verkrijgbaar voor slechts 50 euro per stuk.

Voor meer informatie: www.dehallenhaarlem.nl / www.grazerkunstverein.org.