Hals ontmoet Manet, Singer Sargent, Van Gogh

Megatentoonstelling Frans Hals en de Modernen

0

In het Frans Hals Museum opent vandaag de spraakmakende tentoonstelling van buitengewoon kaliber: Frans Hals en de Modernen. Het is voor het eerst dat het werk van Frans Hals naast reacties op zijn werk door moderne schilders van eind 19e eeuw wordt getoond. De tentoonstelling laat met de eigen collectie en zo’n vijftig bruiklenen de enorme impact zien die Hals had op de moderne schilders. Zij beschouwden Hals als een van hen: ‘Hals, c’est un moderne’ (quote Belgisch tijdschrift L’Art moderne uit 1883).

‘Juist nu is het relevant dat we de tentoonstelling tonen die we altijd al ´moesten maken´, omdat het precies 150 jaar is geleden dat Frans Hals werd herontdekt’ aldus Ann Demeester, algemeen directeur van het museum. De tentoonstelling maakt inzichtelijk hoe vernieuwend Frans Hals was en is te zien in locatie Hof van 13 oktober 2018 tot en met 24 februari 2019.

Herontdekking Frans Hals
Precies 150 jaar geleden – in 1868 – werd Frans Hals door de invloedrijke Franse kunstcriticus Théophile Thoré-Bürger (her)ontdekt. Hals werd het merendeel van de 18e eeuw en eerste helft van de 19e eeuw genegeerd door kunstcritici.

Zijn innovatieve schilderstijl met losse toets sloot niet meer aan bij de geldende academische stijl. Die losse schilderstijl werd in verband gebracht met zijn ‘lichtzinnige’ levenswijze en als slecht voorbeeld gepresenteerd. Het gevolg was dat zijn schilderijen slechts weinig waarde toegekend kregen op de kunstmarkt en de naam Frans Hals in de meeste overzichtswerken van de Gouden Eeuw ontbrak.

Tot eind 19e eeuw. Toen veranderde het imago van Hals van een losbandige dronkaard tot een modern idool. Hij werd bewonderd, zelfs aanbeden door laat 19e-eeuwse kunstenaars als Édouard Manet, Max Liebermann, John Singer Sargent en Vincent van Gogh. Ze waren onder de indruk van zijn losse toets en ruwe schilderstijl die ‘impressionistisch’ overkwam. Velen van hen kopieerden portretten en schuttersstukken om zijn stijl letterlijk ‘in de vingers te krijgen’.

Kopieën waren voor de moderne schilders vaak ook een persoonlijk souvenir. Hals inspireerde hen, zoals is af te leiden uit het kleurgebruik, de licht en schaduw partijen, de poses van de geportretteerden, de onderwerpskeuze en de fascinatie voor zijn kragen. De licht-donkereffecten en de suggestie van beweging zien we nog terug in de begindagen van de fotografie. De illustraties van Aart Taminiau (illustrator/animator, 1982) laten de bezoeker het verhaal van de modernen in Haarlem zien. De bezoeker kijkt als het ware over de schouder van de modernen mee.

Topstukken zoals Malle Babbe en Joseph Roulin
Het museum is verheugd met zoveel bijzondere bruiklenen uit (inter)nationale musea en privé collecties van anderen groten uit de schilderkunst.

Zo zijn nooit eerder in Nederland te zien geweest:

  • Postbode Joseph Roulin (1888), Madame Roulin en haar baby (1888) van Van Gogh.
  • Hoek van een Café-concert (1878/80) en Jongen met waterkruik (1862/72) van Manet.
  • Van Manet is een verdwenen kopie van de Regentessen van Hals onlangs teruggevonden. Het museum zal de herontdekte Manet de komende periode nauwkeurig onderzoeken.
  • Een bijzondere bruikleen uit het Van Gogh Museum, Kop van een prostituee van Van Gogh (1885).
  • Verder komen verschillende Halsen terug naar hun geboortestad zoals De roker (1625), Lachende jongen (1625) en Malle Babbe (1633/35).
  • Twee Malle Babbe’s zullen samen te zien zijn: het origineel van Frans Hals (1633/35) en de kopie gemaakt door Gustave Courbet (1869). De laatste keer dat Hals’ Malle Babbe (afkomstig van de Gemäldegalerie in Berlijn) te zien was, was in 1995.

Glossy
Bij de tentoonstelling verschijnt een prachtige glossy met een gevarieerde mix van artikelen met veel gevoel voor detail en kunsthistorisch plezier. Een inspirerend magazine met bijdragen van bekende journalisten zoals Merel Bem, Arjan Visser, Elma Drayer en José Rozenbroek en kunsthistoricus Griselda Pollock. Het magazine is vormgegeven en geproduceerd door Studio Room (bekend van LINDA) en is verkrijgbaar bij AKO, de betere boekhandels (omgeving Haarlem en Amsterdam) en de museumwinkel.

Partners
De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door de Beminnaers van het Frans Hals Museum, Van Toorn Scholten Stichting, BankGiro Loterij, Turing Foundation, VSBfonds, Fonds 21, Vrienden van het Frans Hals Museum, Gemeente Haarlem, Prins Bernhard Cultuurfonds, Blockbusterfonds en de Rijksoverheid: de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een indemniteitsgarantie toegekend.

Frans Hals Museum
13 oktober 2018 t/m 24 februari 2019

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Voer hier je reactie in
Voer hier je naam in