De 29 vestigingen van Broodzaak op de NS Stations worden vervangen door het nieuw ontwikkelde merk TRECK. Dat maakt horecaexploitant HMSHost International vandaag bekend. De eerste locatie zal op 27 mei zijn deuren openen in Haarlem.
In de nieuwe horecagelegenheid is het assortiment gevarieerder dan in de Broodzaak. Omdat uit eigen onderzoek onder 2700 personen is gebleken dat reizigers rond 16.00 uur behoefte hebben aan iets warms en hartigs, maar ook aan iets wat relatief gezond is, speelt TRECK daar ook op in. Zo zijn ook soep, kleine warme snacks en speciaal voor het merk ontwikkelde pizza-twisters in het assortiment opgenomen.
“We hebben uitgebreid consumentenonderzoek gedaan naar de formule van de Broodzaak en onze conclusie was dat reizigers behoefte hebben aan een nieuw merk dat lekker eten biedt met de snelheid die je op een treinstation mag verwachten. We richten ons op treinreizigers met weinig tijd die voor, tijdens of na hun reis een moment voor zichzelf willen om even op te laden”, aldus Marlijn van Straaten, Vice President Marketing & Communicatie bij HMSHost International.
Snelheid
Ook snelheid is belangrijk bij de nieuwe winkel, zegt Van Straaten. “Onderzoek van GfK wees uit dat reizigers gemiddeld vijf minuten op het station hebben. Die willen dus snel iets kopen en weer door. Daarom liggen de broodjes en kleine warme snacks versbereid klaar en werken we bij TRECK met selfscan kassa’s, waar gasten met hun betaalkaart zelf af kunnen rekenen.”
Samen met onze businesspartner Jacobs Douwe Egberts is gekeken naar een koffiemachine waarbij snelheid, bedieningsgemak en kwaliteit in balans zijn. Van Straaten: “Om ons te onderscheiden van het ander koffieaanbod op het station kiezen we samen voor de twee unieke melanges ‘Jan’ en ‘Theo’, welke beide speciaal ontwikkeld zijn voor de horeca.”
Testen
Na Haarlem volgen ook de vestigingen op de stations van Amersfoort en Leiden. “We testen de eerste maanden op alle onderdelen. We doen exitinterviews met reizigers die de winkel verlaten en natuurlijk kijken we naar het aantal transacties, de gemiddelde besteding en de productmix”, vertelt Van Straaten. “Op basis van de feedback kunnen we meteen anticiperen.”
Na de zomer begint de transformatie van de overige locaties. Over ongeveer anderhalf jaar zullen alle Broodzaak-winkels vervangen zijn door TRECK. De huidige medewerkers blijven werken voor de nieuwe formule en worden intensief getraind.
Nieuwe toekomst
HMSHost International won vorig jaar in juli de door NS uitgeschreven aanbesteding voor Broodzaak en exploiteert sinds 1 december 2018 alle 29 vestigingen van de keten. Onderdeel van de NS-aanbesteding was om een nieuwe toekomst voor de Broodzaak te schetsen en HMSHost ging deze uitdaging aan door een compleet nieuwe broodformule voor treinstations te ontwikkelen.
“De NS zocht een partij met een succesvol plan voor de toekomst van Broodzaak en daar sloten onze inzichten goed op aan”, vertelt Van Straaten. “Uiteraard bieden wij financiële zekerheid, maar dankzij onze persoonlijke benadering maken wij het verschil. Daardoor worden de locaties die wij exploiteren meer dan een tussenstop. Het zijn ‘places to be’ waar reizigers zich thuis voelen, op elk moment. Onze medewerkers creëren een prettige sfeer door de reizigers, onze gasten, echte aandacht te geven. Met een hogere bestedingsbereidheid als direct resultaat. ‘Return on attention’ noemen we dit.”
Behoefte van de reiziger
Femke Woudstra, directeur Stationsmanagement en Exploitatie NS Stations: “Stations zijn voor onze reizigers een cruciale schakel in hun reis van deur tot deur. Onze inspanningen zijn erop gericht om het verblijf op en de reis van en naar het station zo aangenaam en makkelijk mogelijk te maken. Wij onderzoeken regelmatig wat de wensen van onze reizigers zijn, zodat we hierop in kunnen spelen met onder andere een passend en divers aanbod aan winkels en voorzieningen voor reizigers en bezoekers op de stations. We stellen de dienstverlening aan onze reizigers in alles voorop en willen inspelen op de behoefte van de reiziger. HMSHost anticipeert goed op deze behoeften met hun nieuwe foodformule TRECK. Wij zijn dan ook benieuwd naar de reacties van de reizigers op het gevarieerde aanbod.”
Grootste eigen merk
Voor HMSHost is TRECK het grootste eigen merk binnen Nederland, meldt CEO Walter Seib van HMSHost International. “Binnen HMSHost International hebben we een uitgebreid portfolio van merken, zowel franchise als eigen merken. Maar TRECK is voor ons wel echt uniek.” Er zijn geen plannen om de formule naar het buitenland te brengen. “TRECK is speciaal voor de NS ontwikkeld, ter vervanging van de Broodzaak”, aldus Seib. “We kijken altijd naar mogelijkheden om als bedrijf te groeien en dit was een enorme kans.”
Het contract voor de 29 Broodzaak-vestigingen met NS heeft een looptijd van tien jaar en is per direct goed voor een omzet van 30 miljoen euro per jaar. Op de treinstations worden de komende jaren fors meer reizigers verwacht, waardoor een sterke omzetgroei van de vestigingen wordt voorzien.
Over HMSHost
HMSHost exploiteert internationale en eigen merken op meer dan 120 vliegvelden over de hele wereld. Via de HMSHost International divisie (11.541 werknemers, van wie 3702 in Nederland) bedient het bedrijf horecalocaties op 43 vliegvelden en 22 treinstations in Europa, het Midden-Oosten, Azië en de Stille Oceaan (Pacific). HMSHost is onderdeel van Autogrill Group, ’s werelds leidende leverancier van voedsel-, drank- en winkeldiensten voor mensen die onderweg zijn.
Haarlem Ultras trek
Reacties zijn gesloten.