Photonen Vocaal Ensemble zingt met Amore & Addio! een gevarieerd programma rond liefde en afscheid, met koormuziek uit renaissance en barok, maar ook uit het hier en nu. In twee werken is er een bijzondere rol voor de cello. Vurige verliefdheid, melancholie, schrijnend verlies en liefde voor het hogere klinken in muziek van Monteverdi, Palestrina, Gombert, Tavener, Górecki, Joost Kleppe en Mathilde Wantenaar. Dirigent: Jeroen Spitteler. M.m.v. Marien van Staalen (cello). Concerten in Haarlem (24 mei Waalse Kerk) en Amsterdam (25 mei Dominicuskerk).
Photonen Vocaal Ensemble brengt met Amore & Addio! onder leiding van dirigent Jeroen Spitteler oude en hedendaagse muziek over diverse aspecten van de liefde. In twee werken is er een bijzondere rol voor de cello, bespeeld door Marien van Staalen: cellist en koor gaan als het ware in duet in Svyati (1995) van John Tavener en in Tant que mes yeus uit La Noche Oscura del Alma van Mathilde Wantenaar. De weemoedige tekst is van de Franse dichteres Louise Labé (1525-1566). Cellist Van Staalen speelt tijdens een kort intermezzo tevens een aan de liefde gewijde Indiase raga.
Palestrina & Górecki
Het verdere programma zingt Photonen a cappella. Verlangen zindert in madrigalen van Monteverdi, terwijl speelse verliefdheid sprankelt in Palestrina’s Hoogliedzetting, waarbij de melodie de sierlijke tred van de geliefde treffend verbeeldt. Prille liefde is er in een gedicht van Jan Hanlo op muziek van Joost Kleppe. Dirigent Jeroen Spitteler zegt daarover: ‘Kleppe heeft een bijzondere gave om Nederlandse poëzie te toonzetten; het is een kleurrijke verbeelding en een voordracht ineen’.
Tragisch verlies resoneert in het achtstemmige Lugebat David Absalon van de renaissance-componist Gombert, terwijl drie delen uit de mis Nasce la gioia mia van Palestrina (500 jaar geleden geboren) ronduit opgewekt zijn. Palestrina liet zich voor de melodie inspireren door een liefdesliedje van tijdgenoot Primavera (ook op het programma). Tot slot klinkt het expressieve Totus Tuus van Górecki. Dit aan Maria gewijde werk werd vorig jaar in een klap wereldwijd bekend toen het werd uitgevoerd tijdens de heropening van de (door brand verwoeste en gerestaureerde) Notre-Dame in Parijs.
Dirigent: Jeroen Spitteler – Cello: Marien van Staalen
Marien van Staalen studeerde cello bij Jean Decroos en orkestdirectie bij Joop van Zon aan het Conservatorium van Amsterdam. In aansluiting hierop volgde hij lessen bij de dirigenten Kirill Kondrasjin en David Zinman. Marien van Staalen was lange tijd eerste solocellist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, en was verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag en aan Codarts, Hogeschool voor de Kunsten te Rotterdam. Leon Orthel, Jacob ter Veldhuis en Robin de Raaff droegen celloconcerten hem op.
- Zaterdag 24 mei 2025 – 20.15 uur
Waalse Kerk, Begijnhof 28, 2011 HE Haarlem - Zondag 25 mei 2025 – 15.15 uur
Dominicuskerk, Spuistraat 12, 1012 TS Amsterdam
Tickets
Voorverkoop: € 19,50 / € 17
Aan de zaal: € 21 / € 18,50
Gereduceerd tarief: student/CJP/Haarlempas/Amsterdamse Stadspas groene stip.
