Haarlem veiliger dankzij C.O.B.R.A. zelfverdediging

1

Dagelijks krijgt 1 op de 4 Haarlemmers te maken met een vorm van agressief gedrag. Toch is maar 3% van de Haarlemse inwoners in staat om zichzelf te verdedigen. Russell Broadbent wil hier iets aan doen op basis van de zelfverdediging training COBRA. Dankzij deze training zijn nu al meer dan 250 Haarlemmers in staat om zichzelf effectief te verdedigen.

Sinds een half jaar biedt Russell Broadbent de CO.B.R.A. training (Combat Battle Ready Application) exclusief aan in Nederland als officiële instructeur. Het is een officiële Amerikaanse politietraining voor burgers. Broadbent: “Van kinds af aan ben ik al gefascineerd door zelfverdediging. Het is voor mij onbegrijpelijk dat vrijwel iedereen een zwemdiploma heeft en dat niemand de auto instapt zonder rijbewijs, maar dat slechts 3% van de mensen de moeite neemt om zichzelf te leren verdedigen. Dat ben ik aan het veranderen door de training die ik geef. En daar is grote belangstelling voor, want ik heb in korte tijd al 250 Haarlemmers opgeleid. Dagelijks krijg ik nieuwe aanmeldingen.

Zelfverdediging
Broadbent: “In de training leren de cursisten om zich bewust te worden van hun omgeving om zo gevaar te leren herkennen. Dat kan op straat zijn, maar ook op het werk en in de thuissituatie (huiselijk geweld). De meeste problemen worden trouwens veroorzaakt door mannen tussen de 16 en 28 jaar. Door je omgeving te analyseren, kan je al veel problemen voorkomen. Ontstaat er toch een gevaarlijke situatie, dan moet je helder blijven denken. Dat is noodzakelijk om de aanvaller goed in te schatten. Een daadwerkelijke aanval kan dan vaak direct worden gestopt op basis van een aantal zeer effectieve technieken. Dankzij deze kennis kan je niet alleen jezelf beschermen, maar ook je vrienden en je familie.” Waarom is er nu zoveel belangstelling voor zelfverdediging? “De maatschappij verhard en steeds meer mensen worden zich er van bewust dat ze zelf iets moeten doen. Dankzij de training leer je in 10 lessen van 1,5 uur, hoe je jezelf echt kan verdedigen. De kosten zijn slechts €199. En dat slaat aan! De deelnemers zijn zeer divers: mannen, vrouwen, kinderen, volwassenen, ouderen, politieagenten en zelfs de marechaussee. Ik krijg ook veel cursisten met bijvoorbeeld een zwarte band voor Judo, karate en krav maga. Een zwarte band is tegenwoordig niet genoeg meer om jezelf effectief te verdedigen op straat. Hoe dat wel moet, leer ik ze. Je hoeft trouwens niet fit te zijn voor zelfverdediging. Iedereen kan het leren!

Psychologie
Bij zelfverdediging draait het volgens Broadbent om een aantal technieken, maar vooral om psychologie. “Je leert de tegenstander inschatten: wat wil deze persoon van mij en hoe verwacht hij/zij dat ik reageer. Als je dit snapt, kan je de tegenstander verrassen en zo de situatie omdraaien. We leren dit aan de hand van personas: de bully, de wolf en de psychopaat. Daarnaast kijken we ook hoe mannen vrouwen aanvallen en hoe mannen in de meeste gevallen mannen aanvallen. Hierdoor weet je wat je kunt verwachten en hoe je hier op de juiste manier op reageert: awareness, alarm en attack.

Zelfverdediging voor bedrijven
Wat wil Broadbant bereiken? “Zelfverdediging zou iedereen moeten leren. Het is helaas noodzakelijk geworden. Mijn training is serieus, maar er wordt ook veel gelachen. Naast particulieren komt er ook steeds mee belangstelling van bedrijven. Vaak schakelen zij mij in om het personeel weerbaarder te maken. In sommige gevallen gerelateerd aan de uitoefening van het beroep, maar ook steeds vaker voor de algemene veiligheid van het personeel. Een werkgever is er simpelweg bij gebaat als hun werknemers veilig over straat kunnen en als zij zich kunnen verweren in een gevaarlijke situatie. Die bewustwording juich ik toe. Mijn uitdaging is eigenlijk heel simpel: ik wil eerst Haarlem en dan heel Nederland veiliger maken!

Meer informatie is te vinden op www.broadbents.nl.

1 REACTIE

  1. Ik zou wel willen weten waar dat cijfer ‘dagelijks 1 op 4’ vandaan komt. Ik heb me de
    Kolere gezocht maar er is geen enkele publicatie waar dit soort cijfers in genoemd worden… Zelfs het onnozele 3% lijkt volledig uit de lucht gegrepen en puur reclametechnisch gebruikt te worden. Russell?

Comments are closed.