Eline Arbo wint de BNG Bank Theaterprijs 2018

0

Eline Arbo heeft tijdens de opening van het Nederlands Theater Festival de BNG Bank Theaterprijs 2018 ontvangen. Ze krijgt deze prijs ter waarde van 45.000 euro voor haar regie van de Toneelschuur productie “Het lijden van de jonge Werther”.

De prijs werd uitgereikt in een vol Internationaal Theater Amsterdam en is in het leven geroepen om jonge getalenteerde makers te ondersteunen. Eline Arbo kon zelf niet aanwezig zijn vanwege een aanstaande première van haar nieuwe voorstelling bij National Theatret Oslo. Acteur Sander Plukaard en Loesje Riethof, hoofd Toneelschuur Producties namen de cheque namens Eline in ontvangst en spraken haar dankwoord uit.

De jury van de BNG Bank Theaterprijs over Eline Arbo:
In de kern is Het lijden van de jonge Werther een coming-of-age- en boy-meets-girl verhaal, maar dan een verontrustende versie. Dit krachtige verhaal over kalverliefde en verveling gaat ook over de reusachtige vraag naar de mate waarin een individu vrij is. In de Brechtiaans vertellende speelstijl laat actrice Diewertje Dir zien hoe oprecht en diepgaand Lotte verkikkerd is op de onafhankelijke en romantische Werther, maar tegelijk hoe absurd het idee zou zijn om haar aimabele en sociaal ingebedde verloofde voor hem te verlaten. Werther – een prachtige rol voor de jonge Victor IJdens – kan letterlijk niet met deze onvrijheid leven. In de eigentijdse regie van Eline Arbo wordt dit verhaal in aanstekelijke pop-stijl verteld en gezongen. Keuzes in spel, muziek, vormgeving en opbouw grijpen in elkaar, alsof niet een theaterregisseur, maar een songwriter het voor het zeggen had. En wie dacht dat Goethe en Ace of Base niet samen kunnen gaan, heeft zich vergist.”

Het lijden van de jonge Werther is de komende weken nog te zien in een aantal theaters in Nederland:

  • wo 12 september: Corrosia Almere – www.corrosia.nl
  • di 18 september: Het Nationale Theater (aan het Spui) Den Haag – www.hnt.nl
  • wo 19 september: Theater Kikker Utrecht (uitverkocht)
  • vr 21 + za 22 september: Toneelschuur Haarlem www.toneelschuur.nl

Eerder won Het lijden van de jonge Werther ook de Toneelkijkersprijs 1718, publieksprijs van Het Nationale Theater in Den Haag en selecteerde Theater Kikker de voorstelling voor haar festival Kikker Kiest 2018.

regie: Eline Arbo tekst: Johann Wolfgang von Goethe bewerking: Eline Arbo gebaseerd op de vertaling van Thérèse Cornips (© 1975 Stichting Thérèse Cornips) (met: Diewertje Dir, Sander Plukaard, Victor IJdens decor: Juul Dekker kostuums: Sarah Nixon licht: Varja Klosse muzikaal leider: Thijs van Vuure dramaturgie: Thomas Lamers met dank aan: Sofie de Wilde www.toneelschuurproducties.nl/werther

Over Eline Arbo (1986)
Eline Arbo is afkomstig uit Tromsø, Noorwegen. Na een studie Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Oslo, rondde zij in 2016 de Regieopleiding aan de Academie voor Theater en Dans Amsterdam succesvol af. Zij viel op met haar afstudeervoorstellingen Manifesten en Antigone. Arbo onderzoekt in haar voorstellingen sociaal maatschappelijke thema’s via eigenzinnige concepten. In mei 2018 regisseerde zij haar tweede voorstelling bij Toneelschuur Producties: De Rechtvaardigen van Albert Camus. Komend najaar is De Revolutionairen te zien in Haarlem en diverse theaters in het land.

Eline Arbo: “Het is voor mij en mijn generatie, in Noorwegen maar ook in Nederland, belangrijk om na te denken over hoe wij ons verhouden tot idealisme vandaag de dag. De tijd is rijp voor verandering, maar hoe? In onze wereld die politiek gezien steeds extremer lijkt te worden, vind ik het belangrijk om te reflecteren op onze eigen morele grenzen. In hoeverre zijn wij bereid zijn om onze eigen wereld vorm te geven? De thematiek van mijn werk staat in relatie met de wereld waarin ik leef en zou willen leven. Mijn voorstellingen draaien altijd om mensen die in actie komen tegen het huidige systeem. Ze proberen de structuren waarin ze leven uit te dagen en te leven volgens hun eigen ideeën over goed en kwaad. Ze zoeken de grenzen van idealisme op, soms met gruwelijke gevolgen. Dit zie ik terug bij mijn generatie, die worstelt ook met deze problematiek.