André Kuipers opent vijfde Nationale Museumweek

Vijfde Nationale Museumweek start met “lancering astronautenpak André Kuipers” uit Space Expo te Sassenheim

0

Met de lancering van het ‘een gouden vergroting van André Kuipers’ astronautenpak uit Space Expo start de vijfde Nationale Museumweek. Vanaf 8 april is het bekendste ruimtepak van Nederland niet te missen voor een groot publiek: de hele week is het te bewonderen voor duizenden passanten. Door dit pak groot in goud in de openbare ruimte te plaatsen wordt iedereen geconfronteerd met de museale collectie, ons échte goud, in de buurt.

De Nederlandse ESA-astronaut André Kuipers droeg het Russische ‘drukpak’ gedurende de kritische momenten van zijn ruimtevlucht aan boord van de Russische Soyuz capsule. Een echt ruimtepak is een zwaar en log geheel. Het bestaat uit een onderpak, dat met water gekoeld wordt, met daarover een drukpak. Dit drukpak zorgt voor de ademlucht en het beschermt niet alleen tegen de drukverschillen, maar ook tegen zonlicht, straling en kleine meteorieten.

Op 19 april 2004 werd hij vanaf de Russische lanceerbasis Baikonoer in Kazachstan gelanceerd. Elf dagen later keerde hij met zijn collega kosmonauten weer terug op aarde op de steppe van Kazachstan. Zowel bij de start, landing als bij de koppeling en ontkoppeling van de Soyuz-capsule met het International Space Station had André Kuipers dit Sokol-pak aan. Kuipers’ pak is het hele jaar te bewonderen bij Space Expo in Noordwijk.

Tijdens de vijfde Nationale Museumweek die plaatsvindt van 8 t/m 14 april, staat heel Nederland in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Ruim 400 musea plaatsen gedurende deze week hun pronkstukken in de schijnwerpers. Deze musea doen allemaal mee op hun eigen manier: met speciale activiteiten of bijzondere programmering bijvoorbeeld rond een pronkstuk. Er gebeurt tijdens Nationale Museumweek nog veel meer, een overzicht:

  • Maandag 8 april: Opening Nationale Museumweek 2019: Onthulling Gouden astronautenpak André Kuipers (Space Expo, A44 Sassenheim)
  • Dinsdag 9 april: Opening Gouden pop-up museum in Praktijkonderwijs Zutphen i.s.m. Stedelijk Museum Zutphen (Zutphen)
  • Woensdag 10 april: Opening Gouden pop-up museum in De Steiger Praktijkonderwijs i.s.m. PIT Veiligheidsmuseum (Lelystad)
  • Donderdag 11 april: Opening Gouden pop-up museum in Pontes Pieter Zeeman i.s.m. Watersnoodmuseum (Zierikzee)
  • Vrijdag 12 april: MuseumkaartMatch-Avond in meer dan 20 musea met een Gouden tintje in Van Abbemuseum (Eindhoven)
  • Zaterdag 13 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
  • Zaterdag 13 april: Tikkit Talks in Continium Discovery Center, Universiteitsmuseum Utrecht en Natuurmuseum Fryslân (Kerkrade Utrecht & Leeuwarden)
  • Zaterdag 13 april: “Golden Hour”: speciaal voor millennials in Museum het Valkhof (Nijmegen)
  • Zondag 14 april: Speciale activiteiten in diverse musea door heel Nederland (Heel Nederland)
  • Zondag 14 april: Afsluiting Nationale Museumweek 2019: “Golden Hour” speciaal voor millennials in Amsterdam Museum (Amsterdam)

Voor alle laatste ontwikkelingen, activiteiten en nieuws zie www.nationalemuseumweek.nl.

Over de Nationale Museumweek
De Nationale Museumweek is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij ruim 400 musea in het hele land hun collecties op een niet te missen wijze in de schijnwerpers zetten. En zodoende ambassadeurs, fans én nieuw publiek uitnodigen om zich te laten verrassen, inspireren of confronteren met een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is: ons échte goud. Musea zullen tijdens deze week op geheel eigen wijze aansluiten bij het overkoepelende thema ‘Ontdek samen ons échte goud, dichterbij dan je denkt!’ Het beoogde resultaat is een sterkere binding van alle inwoners van ons land met de ‘collectie Nederland’.

Over de Museumvereniging
De Nationale Museumweek is een initiatief van de Museumvereniging, de brancheorganisatie van ruim 400 musea in Nederland. Samen werken zij aan het versterken van het publiek belang van musea door een blijvende binding met museale collecties te stimuleren. De Museumvereniging is ook initiatiefnemer van het digitale platform Museumkids en de Museumkidsweek die jaarlijks plaatsvindt tijdens de herfstvakantie. Verder is de vereniging uitgever van de Museumkaart. In 2018 hebben bijna 1,4 miljoen kaarthouders 8,9 miljoen bezoeken gebracht waarvoor de musea circa 60 miljoen euro hebben ontvangen. Juist in onze snel veranderende samenleving vertellen musea verhalen die we niet mogen vergeten. Met hun collecties verrassen en verrijken musea bezoekers, gemeenschappen en de maatschappij als geheel. Want alleen samen vertellen musea het hele verhaal.