Lancering eerste Festival Cadeaukaart van Nederland

0

TicketGift kondigt vandaag een compleet nieuw initiatief in de markt van festivals aan: de Festival Cadeaukaart. Jaarlijks zijn er ongeveer 19 miljoen festivalbezoekers. Bovendien wordt de totale cadeaukaartenmarkt in Nederland geschat op €1,1 miljard euro*. Met deze cijfers in het achterhoofd vond Rowdy Baltus, oprichter en directeur van TicketGift, het tijd voor een Festival Cadeaukaart. Vanaf de eerste lentedag van het jaar, 20 maart 2020, start de verkoop van deze kaart.

Festivals zijn tegenwoordig populairder dan ooit. Baltus licht toe: “In een land als Nederland, hét festivalland bij uitstek, is het eigenlijk vreemd dat er geen cadeaukaart beschikbaar was. Dit komt doordat er in Nederland in totaal zo’n dertig verschillende ticketingproviders zich bezighouden met muziekevenementen en festivals. Hierdoor is het erg complex om deze cadeaukaart in de markt te zetten. Het is goed dat er eindelijk een cadeaukaart voor de leukste evenementenbranche van Nederland beschikbaar is,” aldus Baltus. Het geven van een ticket voor een festival als verjaardagscadeau zonder te weten of degene ook kan op die datum is met de Festival Cadeaukaart verleden tijd. De Festival Cadeaukaart kan bij alle aangesloten festivals, ticketingproviders en muziekevenementen verzilverd worden.

Samenwerkingen
Festivalcadeau beschikt al over een flink aantal samenwerkingen. Het bedrijf uit Haarlem werkt al samen met Payment Service Providers Mollie en Buckaroo. Daarnaast zijn ticketingproviders als SimpleTicket, Chipta en Sollidd ook al gekoppeld met Festivalcadeau. Via deze organisaties verkopen evenementenorganisaties hun tickets voor evenementen. Het aanbod festivals en evenementen via Festivalcadeau zal naar verwachting snel groeien. Ook zijn er samenwerkingen met Partyflock en Appic, de oudste partyagenda van Nederland. Voor de webshop wordt o.a. samengewerkt met Alpine Hearing Protection, de Nr. 1 gehoorbescherming.

Ticket afrekenen
De Festival Cadeaukaart is door de samenwerkingen met de Payment Service Providers een online betaalmethode geworden, waardoor er tijdens het afrekenen van een ticket gekozen kan worden voor Festivalcadeau. Baltus licht de nieuwe betaalmethode toe: “Festivalcadeau komt in het rijtje tussen iDeal, Paypal en Creditcard te staan. De consument kan gemakkelijk het kaartnummer en PIN-code van de kaart invoeren. Het tegoed wat op de cadeaukaart staat wordt vervolgens in mindering gebracht op het te betalen bedrag.

Focus evenementen
Festivalcadeau focust zich in eerste instantie alleen op muziekevenementen. Omdat deze zowel in- als outdoor plaatsvinden kan de cadeaukaart het gehele jaar door besteed worden en hoeft niet specifiek gewacht te worden op het festivalseizoen. “De Festival Cadeaukaart is voor alle muziekgenres beschikbaar,” aldus Baltus.

* Bronnen cijfers: Nationale Cadeaubonnenmonitor en EM-cultuur.

Advertentie