Ingezonden brief: Geen thuiswerken voor telefonisten gemeente Haarlem? [Update]

Reactie gemeente Haarlem: momenteel technisch nog niet mogelijk

3

Nu, 21-12-2020, bijna een maand later meldt de inzender van de brief helaas het volgende:

Tot grote teleurstelling moeten we toch constateren dat er letterlijk niets is veranderd sinds 26 november, zelfs niet nu in de nieuwe lockdown.

We (redactie) hadden gehoopt dat de briefschrijver ons zou melden dat gemeente Haarlem de thuiswerkmogelijkheden inmiddels heeft gerealiseerd. Maar helaas…

(26-11-2020)
Ingezonden brief.

De telefonisten van gemeente Haarlem werken acht maanden na de eerste lockdown nog steeds niet vanuit huis. Hoewel de techniek hier geen hindering in zou moeten zijn, zijn de managers in deze gemeente kennelijk niet van mening dat het veiliger is voor de medewerkers én de samenleving om de KCC-agents vanuit huis te laten werken.

Overal op de wereld wordt op afstand lesgegeven, les gevolgd, vergaderd, gebeld en wat niet al. In menig andere gemeente wordt op exact dezelfde afdeling wel vanuit huis gewerkt, dus waarom het dan in de hoofdstad van Noord-Holland niet kan, is me een groot raadsel.

Een nieuw rijbewijs, een defecte lantaarnpaal, een bouwvergunning, een tozo-aanvraag voor de ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis, allemaal zaken waarbij het klantcontactcentrum van de gemeente Haarlem je telefonisch van dienst is. Het is fijn dat dat in deze angstige tijden nog steeds het geval is en dat dezelfde service als voor de pandemie zo goed mogelijk wordt nagestreefd. Echter, de veiligheid en de gezondheid van de medewerkers van het aanspreekpunt van de gemeente worden vergeten en komen in het geding als het nog langer zo verder moet. Mondkapjes worden niet gedragen, handen worden met koud water gewassen en om in het gebouw te komen moeten de medewerkers reisbewegingen maken die toch ten strengste worden afgeraden door het RIVM.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de KCC-agents zich niet veilig voelen op de werkplek, mede omdat er onlangs is verhuisd naar een andere verdieping, waar de aanbevolen afstand van anderhalve meter onmogelijk bewaard kan worden. Ramen mogen niet open vanwege de airconditioning, die het overigens überhaupt niet perfect doet. Overal wordt ons als samenleving geadviseerd waar mogelijk te ventileren om de COVID-19-besmettingen terug te dringen, maar de leiding van het KCC in de gemeente Haarlem voelt zich daar niet toe geroepen.

Het einde van deze pandemie is nog verre van in zicht. Wordt het niet eens tijd dat thuiswerken gefaciliteerd wordt voor deze onmisbare medewerkers van de gemeente?

Naam bij de redactie bekend.

Reactie gemeente Haarlem

“Het is op dit moment technisch nog niet mogelijk voor deze groep medewerkers om thuis te werken. De gemeente onderzoekt hoe dit op termijn wel mogelijk is. De gemeente heeft als uitgangspunt dat haar medewerkers thuis werken waar dat mogelijk is. Het is niet voor alle ambtenaren mogelijk om thuis te werken.”

- Advertentie -

3 REACTIES

  1. Technisch nog niet mogelijk? Hoe moeilijk kan het zijn om een digitale lijn door te trekken!

    Je reinste onwil is dit! De gemeente moet haar verantwoordelijkheid nemen voor deze medewerkers.

    Baliewerk is lastig vanuit huis te doen, maar een callcenter? Wat een onzin!

  2. Wat een vreemde slappe, non-informatieve reactie van de gemeente. Hier zou toch ogenblikkelijk actie op moeten volgen? Het gaat om de gezondheid van hun eigen medewerkers. Als de gemeente hier geen serieuze reactie en actie op kan doen volgen, betekend dat dat zij dit virus niet serieus nemen. Dan heeft Haarlem een heel groot probleem.

    • Ogenblikkelijke actie, inderdaad!
      Driekwart jaar verder en nog geen enkel inzicht. Wat een idioterie, zeg!

Comments are closed.