Florence Marceau-Lafleur wint de Joke Breemouer Kunstlijn Prijs 2024

“Dit werk roept vragen op en laat ruimte voor eigen antwoorden”

0

Gisteravond (15-11-2024) maakte de vakjury de winnaar bekend voor de tweede uitreiking van de Joke Breemouer Kunstlijn Prijs: Florence Marceau-Lafleur. ‘Haar werk blijft boeien door zowel de verwarring als de openheid die het creëert’, aldus de jury. Florence kreeg een exclusief aandenken overhandigd en krijgt een solo-expositie in Kunst Centrum Haarlem. De Joke Breemouer Kunstlijn Prijs is in het leven geroepen om een inspirerende kunstenaar van Kunstlijn extra erkenning te geven.

Drie genomineerden uitgelicht
Tijdens de feestelijke prijsuitreiking in het Kunst Centrum Haarlem werden drie van de negen genomineerden naar voren gehaald en in het zonnetje gezet: Florence Marceau-Lafleur, Ada Leenheer en Anouk Rosenhart, De jury was unaniem in haar keuze voor de top drie. Alle drie kunstenaars hebben binnen het thema ‘verwarring’ gewerkt, zonder hun eigen signatuur te verliezen, en zijn de dialoog met de kijker op een krachtige manier aangegaan.

Met trots onthulde de vakjury vervolgens de winnaar: Florence, met haar unieke ‘verrekijker’. De verwarring begon al bij het oppakken van het kunstwerk: mag dat wel? Vervolgens nam het werk de kijker mee in een wereld die enkel uit vragen bestaat, een indrukwekkende visie op het thema ‘verwarring’. Levenloosheid, levendigheid, transparantie en oog voor het eigen lichaam zijn bij Florence belangrijke elementen die de jury op onweerstaanbare wijze samengesmolten zag.

Florence Marceau-Lafleur krijgt solo-expositie in Kunst Centrum Haarlem
De solo-expositie zal in overleg plaatsvinden in de nieuwe expositieruimte die het Kunst Centrum Haarlem sinds de verbouwing rijk is. Susan van ‘t Slot (directeur Kunst Centrum Haarlem): ‘Er is in het Kunst Centrum Haarlem meer ruimte voor kunst en design. Hiermee we willen een inspirerende plek bieden voor zowel bezoekers als kunstenaars. In januari wordt het centrum na de verbouwing feestelijk heropend.

Liat Azulay wint Kinderjury Prijs
Ook werd de winnaar van de Kinderjury Prijs bekend gemaakt. Máire Denkers, kinderburgemeester van Haarlem, onthulde dat Liat Azulay de meeste stemmen kreeg. Kinderen konden tijdens de Kunstlijn hun stem op hun favoriete kunstwerk uitbrengen. De winnaar krijgt eveneens een expositie, in het kleinste museum van Haarlem, onderdeel van het Kunst Centrum Haarlem. Deze expositie gaat december van start en zal tot en met de feestelijke heropening blijven staan.

 

 

 

 

 

 



Ondersteun Haarlem updates met een kleine financiële bijdrage, maandelijks of éénmalig: