Voor ondernemers uit Haarlem en omliggende gemeenten is er een nieuwe prijs: de Haarlem Business Pitch. De finale daarvan wordt woensdag 29 juni in Sociëteit Vereeniging aan de Zijlweg in Haarlem gehouden. Een vakjury bepaalt wie de beste sales pitch van Haarlem en omstreken in huis heeft. Deelname is voorbehouden aan mensen uit het regionale bedrijfsleven.
Van de deelnemers aan de Haarlem Business Pitch krijgen er 40 tegen betaling van 15 euro tijdens twee voorrondes een exclusieve workshop pitchen. Daarna worden vijf finalisten voor de eindstrijd op 29 juni gekozen. De finale-avond is voor belangstellenden (na aanmelding) gratis toegankelijk
De Haarlem, Business Pitch is een initiatief van de Haarlemse ondernemers Harald Westerman (directeur/eigenaar Proyect, kantoor- en projectinrichting) en Constant Lamp (communicatietrainer- en coach). Zij weten uit eigen waarneming dat in het bedrijfsleven maar al te vaak matig wordt gepitcht. Harald Westerman: “In het bedrijfsleven is het van groot belang om je zelf zo overtuigend en wervend mogelijk aan een zakelijk publiek te presenteren. Constant en ik hebben door de jaren heen veel pitches gezien en zijn zo eigenwijs om te denken dat het vaak beter had gekund. Omdat we niet alleen maar kritiek willen uiten, besloten we met een aardige kwaliteitsverbetering te komen namelijk de Haarlems Business Pitch.”
Sociëteit Vereeniging heeft veel ondernemers als lid en biedt graag onderdak aan de eerste editie van de voortaan jaarlijks te houden pitchwedstrijd. Voorafgaand aan de grote finale-avond op 29 juni vinden twee voorrondes plaats. Op 31 mei en 13 juni verzorgt Constant Lamp voor in totaal 40 mensen een exclusieve workshop pitchen. Aan de orde komen zaken als lichaamstaal, stemgebruik, inhoudelijke opbouw, lef, enthousiasme, overtuiging en contact met het publiek. Constant Lamp is een erkend deskundige op het gebied van dergelijke trainingen. Voor het deelnemen aan de workshops wordt een bedrag van 15 euro (inclusief catering) in rekening gebracht.
Uiteindelijk gaan vijf deelnemers door naar de finale op 29 juni. De jury bestaat behalve uit Constant Lamp (voorzitter) uit Lydian Zoeteman (Jopen Bier), Marco Mok (DM Creatieve Communicatie) en Julie Joustra (Haarlems Dagblad/Goede Zaken). De winnaar van de Haarlem Business Pitch 2016 zal op de bedrijvenpagina Goede Zaken uitgebreid worden geprofileerd. Ook krijgt hij/zij de kans om op maandag 4 juli de ondernemerstalkshow NV Haarlem in De Philharmonie te Haarlem wervend te openen. Verder biedt restaurant De Bokkedoorns uit Overveen een diner voor twee personen aan. Tevens mag de winnaar/winnares een vlucht maken bij vluchtsimulator.nl in Spaarnwoude.
Kandidaten uit Haarlem en omliggende gemeenten kunnen zich tot 24 mei voor de Haarlem Business Pitch aanmelden op www.sopitch.nl. Daar kunnen ook belangstellenden die de finale bij willen wonen terecht voor hun aanmelding.