“Hoe werkt Nederland?” over vijftigplussers

0

‘Ik zie alleen maar voordelen van vijftigplussers in mijn bedrijf’

Vijftigplussers kampen met het imago dat ze duurder zijn of minder productief, maar dat is onterecht. Vijftigplussers werken langer dan vroeger, maar als ze werkloos worden, hebben ze twee keer zoveel kans op langdurige werkloosheid als jongeren. Dat vijftigplussers niet werkloos thuis hoeven te zitten, bewijst wasserij en stomerij Slenders in Santpoort-Noord, waar maar liefst twaalf werknemers vijftigplusser zijn. Volgens de eigenaren zijn vijftigplussers “heel flexibel en loyaal” en hebben ze een “groot verantwoordelijkheidsgevoel”.

De groep vijftigplussers op de veranderende arbeidsmarkt is door zowel een hogere arbeidsparticipatie als de vergrijzing van 1,7 miljoen in 2003 toegenomen tot ruim 2,7 miljoen in 2015. Tegelijkertijd hebben vijftigplussers bij baanverlies twee keer zoveel kans op langdurige werkloosheid als jongeren.

Vijftigplussers kampen met het imago dat ze duurder zijn of minder productief, maar dat is onterecht. Wasserij en stomerij Slenders in Santpoort-Noord weet er alles van. 80 procent van de werknemers is vijftigplusser. Daar is mede-eigenaar Nicolette Slenders blij mee, zegt ze in een Facebook-filmpje van Hoe Werkt Nederland? “Het is een groot voordeel. Vijftigplussers zijn heel flexibel, hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en zijn loyaal.”

Martin Roest, tevens mede-eigenaar van Slenders, legt uit waarom zijn wasserij en stomerij tevreden is met vijftigplussers: “Ze denken soms dat oudere werknemers duurder zijn, maar dat is niet mijn ervaring. Ik heb niet het idee dat oudere werknemers meer ziek zijn, helemaal niet. Ik heb het eigenlijk nooit zo begrepen. Ik ben er steeds bewuster over gaan nadenken,” zegt Roest. “Waar komt die angst vandaan om oudere werknemers aan te nemen? Want ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.

Over de campagne
Op de Facebook-pagina van Hoe Werkt Nederland? wordt meer aandacht besteed aan de veranderingen op de werkvloer en wat de gevolgen zijn voor werkgevers en werknemers. Op die plek kunnen mensen met elkaar in gesprek gaan over de veranderende arbeidsmarkt. Iedereen kan meedenken. De campagne verzamelt verhalen en oplossingen van werknemers en werkgevers met het doel elkaar te inspireren. Op de Facebook-pagina van de campagne denken meer dan 34.000 fans mee over uitdagingen en kansen van werkgevers en werknemers.