Bezoekers vinden Haarlem sfeervol, aantrekkelijk en gezellig!

5

Het onlangs gehouden Toeristisch Imago Onderzoek uitgevoerd door Lagroup heeft uitgewezen dat de associatie die zowel bezoekers als niet- bezoekers bij Haarlem hebben ‘sfeervol, aantrekkelijk en gezellig’ is.

In het onderzoek dat gehouden is onder 17 Nederlandse steden: Alkmaar, Apeldoorn, Arnhem, Assen, Breda, Deventer, Dordrecht, Eindhoven, Groningen, Haarlem, Helmond, Haarlem, ‘s–Hertogenbosch, Leiden, Nijmegen, Purmerend, Zwolle en Zutphen scoort Haarlem goed en staat op een tweede plek voor zowel het overall museumaanbod als het winkelaanbod.

Positiever imago Haarlem na een bezoek!
Opvallend is dat Haarlem bij het overall toeristisch imago (onderzoek onder zowel bezoekers als niet-bezoekers) op een vierde plaats staat, maar als bezoekers eenmaal in Haarlem zijn geweest de score (Net Promoter Score) opeens omhoog gaat naar een riante tweede plek!
Winkelen en uit eten gaan zijn de meest genoemde bezoekredenen.

72 % van de bezoekers heeft een positief tot zeer positief beeld van Haarlem. Vergeleken met 4 jaar geleden is dit een stijging met 6%. De bekendheid van Haarlem bij niet-bezoekers is toegenomen met 7%. Opvallend in het onderzoek is verder dat het weekendbezoek is toegenomen, hier is de laatste jaren ook op flink op ingezet door Haarlem Marketing met de o.a. Citytrip campagne.

Voor ons is het TIO altijd een belangrijk onderzoek met betrekking tot de resultaten en de aanbevelingen. Goed om te zien dat het overall imago van Haarlem is toegenomen en dat we met ons nieuwe meerjarenplan ‘Sturen op kwaliteit’ in lijn zijn met de aanbevelingen, we hebben er enorme zin in om samen met de partners in de stad in de komende jaren nog beter te scoren!”, aldus Esther Brasser, directeur Haarlem Marketing.

Het college heeft samen met partners veel energie gestoken in een aantrekkelijke stad. Goed om te zien dat de bezoeker dat herkent en waardeert. Samen met onze partners willen we dit versterken en een vervolg geven met het nieuwe Convenant Binnenstad.”, aldus Floor Roduner, wethouder Economische Zaken Gemeente Haarlem.

Aanbevelingen
Het toeristisch product van Haarlem is zeer goed op orde en dit wordt bevestigd door het –ten opzichte van 2014 –stijgende aantal respondenten dat in 2018 een (zeer) positief beeld heeft van Haarlem. Er zijn echter ook aspecten van het toeristisch product die nog meer aandacht kunnen gebruiken. Daarvoor zijn enkele aanbevelingen geformuleerd.

  • Laat sfeeraspecten nog meer terug komen in de promotie van Haarlem door bijvoorbeeld bezoekers filmpjes van Haarlem te laten maken en die op de website of social media te delen.
  • Zet in op kwaliteitstoerisme; Haarlem beschikt over een toeristisch aanbod (winkels, cultuur, historische binnenstad, restaurants, terrassen, etc.) dat interessant en aantrekkelijk is voor de kwaliteitstoerist.
  • Ontwikkel hoogwaardige cultuurevenementen.
  • Op winkelgebied levert Haarlem de afgelopen jaren uitstekende prestaties. Gezien het belang van een aantrekkelijk winkelaanbod voor de aantrekkingskracht van de stad kunnen we alleen maar constateren dat Haarlem op deze (succesvolle) voet moet doorgaan.
  • Haarlem heeft een aantal spraakmakende musea zoals Frans Hals Museum en Teylers Museum. Deze musea zijn nog redelijk onbekend en het is dus zaak deze meer in de spotlights te zetten, beter uit te dragen en zichtbaarder te maken.

5 REACTIES

  1. Parkeren gaat echt een probleem worden. Niet alleen in het centrum , auto s hebben het al zo zwaar in Haarlem .maar Haarlem heeft sinds kort een melkoe ontdekt dat is betaald parkeren in woonwijken (dus je moet mensen aanmelden ) hoe dat precies zit ik wil het geen eens weten ..
    Leegstand vind ik nog mee vallen in Haarlem centrum ..(echt een wonder) ik zie mensen allemaal met bakfietsen de stad binnenkomen ..die kant gaan we op .

  2. “Kwaliteitstoerist” is dit dan een omschrijving ervoor, dat jullie geen toeristen willen, die niet veel geld hebben? Dus, arme mensen – in Haarlem niet welkom? Klinkt erg raar, dit woordt!

  3. O ja jullie willen weekendbezoek gaan promoten, begin dan eerst met het zo laten van het parkeerbeleid in de binnenstad op zondag en niet betaald parkeren gaan invoeren, want dan jaag je de mensen juist weg….dat was juist de kracht van Haarlem vrij parkeren in de binnenstad op zondag, hoe stom kun je zijn omdat te gaan veranderen……

Comments are closed.