Nooit meer huiswerk bij de HBM

Thuis is thuis, school is school

2

Na een succesvolle pilot vóór de zomervakantie, is de HBM nu officieel een (t)huiswerkvrije school. Dat betekent dat het traditionele huiswerk, schoolwerk is geworden. Niet alleen leerlingen, ook docenten en ouders zijn enthousiast.

Wat vindt de leerling?
De 13-jarige Max vertelt: “Vorig jaar hadden we nog wel gewoon huiswerk. Dan was ik thuis nog zeker een uur bezig voor school. Ik vind het fijn om nu na schooltijd echt vrij te hebben.’ Yasmine is het daarmee eens: ‘Nu kan ik thuis doen waar ik zelf zin in heb. Het liefst ga ik heerlijk op mijn bed een filmpje kijken.

De HBM werkt met studiewerktijd-uren.“, legt Jacco van der Weijden, assistent teamleider, uit: “In de ochtend veertig minuten en na de lessen twee maal veertig minuten. Als leerling ben je verplicht tien van de vijftien studiewerktijd-uren verspreid over de week te volgen. De leerlingen bepalen zelf wanneer en hoe ze dat doen. Deze uren kunnen ze gebruiken als stiltemoment, vakondersteuning of maakuur. Kies je voor vakondersteuning, dan schrijf je je in voor een bepaald vak, omdat je meer uitleg wilt van een docent. Het grote voordeel van vakondersteuningslessen is dat de leerlingen op eigen verzoek hebben ingetekend. Ze zijn dus extra gemotiveerd. We hebben ook een beloningssysteem: haal je goede cijfers, dan hoef je minder flexuren te volgen. De dag bestaat verder uit “normale” lesuren van elk tachtig minuten (met tussendoor korte pauzes). De onderbouw heeft per dag maximaal drie lesuren; de bovenbouw vier.

Voordelen voor de docent
Ilan van Veen, docent aardrijkskunde en geschiedenis, vindt dat het (t)huiswerkvrije concept ook voor de docent voordelen heeft. “De lesuren van tachtig minuten geven je meer ruimte voor activerende lessen. Je hebt meer tijd om onderwijs op maat aan te bieden, en hebt daardoor een intensiever contact met de leerling. Door minder van klas te wisselen, is het veel rustiger geworden op school.

De mening van de ouders
De ouders zijn enthousiast, omdat het hen minder stress geeft.” vervolgt Jacco zijn verhaal. “Hun kind maakt het werk op school af, dus zij hoeven thuis niet steeds meer te vragen en te controleren of hij het huiswerk al af heeft. Verder waarderen de ouders het enorm dat we aandacht besteden aan verschillende leerstrategieën. Elk kind is uniek en leert op zijn eigen manier. Tijdens de studiewerktijd, maar ook tijdens de tachtig minuten lessen werken we met een “kaartenbak”, waaruit je verschillende leerstrategieën kunt kiezen. Wij helpen de leerlingen zo te ontdekken welke manier van leren het beste bij hen past. Zo hopen we niet alleen dat ze nóg beter gaan presteren, maar ook dat ze zelfstandiger keuzes gaan maken.



Ondersteun Haarlem updates met een kleine financiële bijdrage, maandelijks of éénmalig:


2 REACTIES

  1. Is niet helemaal waar!! Indien je kind het niet af heeft dan zal die toch thuis aan de slag moeten… Indien mogelijk proberen ze alles op school af te krijgen, maar die van mij zit nu soms ook nog thuis.. En leerwerk blijft altijd

Reacties zijn gesloten.