Weer hoog rapportcijfer voor dienstverlening van Connexxion in Haarlem-IJmond

0

Vorige week zijn de resultaten uit de OV-Klantenbarometer 2018 bekend gemaakt. Hiervoor zijn ruim 113.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd. De reizigers beoordelen het busvervoer in Haarlem-IJmond met een rapportcijfer 7,9. Daarmee scoort Connexxion hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,7.

De waardering voor het busvervoer wordt uitgesproken op diverse items. Het algemene reizigersoordeel op onder meer de aspecten rijstijl, reissnelheid, netheid, klantvriendelijkheid, zitplaats en informatievoorziening ligt in dit gebied boven het landelijk gemiddelde. Samen met reisfrequentie zijn dit voor de reizigers belangrijke kwaliteitsaspecten. Connexxion is er trots op, dat zij op al deze aspecten, binnen de concessie Haarlem-IJmond, door de reizigers gemiddeld positief beoordeeld wordt.

Het door reizigers in het openbaar vervoer meest genoemde verbeterpunt is de informatie bij vertragingen. Met een score van 5,9 ligt de beoordeling hiervan boven het landelijk gemiddelde van 5,5. Verbetering van informatie bij vertragingen heeft de blijvende aandacht van Connexxion. Dat doen wij onder meer door de inzet van Reisinformanten. Zij informeren reizigers over onverwachte vertragingen en omleidingen via de (elektronische) DRIS-panelen op de halte, Connexxion-app, de Connexxion website en Twitter. Voordeel voor de reiziger is dat hij niet alleen actuele reisinformatie krijgt maar ook direct interactief vragen kan stellen.

Connexxion werkt continu aan verbetering van de dienstverlening. Zo is vorig jaar de Stappover App doorontwikkeld. Met deze app, die automatisch herkent in welke bus de reiziger zicht bevindt, ziet de reiziger op welke haltes er een overstap mogelijk is op een andere buslijn. Met één klik kan de reiziger aangeven dat hij op een bepaalde bus wil overstappen. Als de aansluitende bus kan wachten verschijnt dat op het scherm, anders verschijnt de eerstvolgende overstaptijd. Dat de service als prettig wordt ervaren blijkt onder meer uit een stijging in de beoordeling van de overstaptijd (van 6,7 naar 6,8).

OV-Klantenbarometer 2018
De OV-Klantenbarometer is het klanttevredenheidsonderzoek voor het regionaal openbaar vervoer. Het is een landelijk onderzoek naar de mening van reizigers in het stads- en streekvervoer.