De TV-camera’s draaien en fotografen staan klaar, terwijl amateurs met knikkende knieën een immens podium betreden. Deze ‘artiesten’ zullen daar hun favoriete lied ten gehore te brengen, begeleid door een professionele live band en een spectaculaire lichtshow. Het is de bedoeling dat de zangers en zangeressen zich voor 10 minuten een echte ster voelen. Voeg hierbij een enthousiast publiek van duizend man en bijna evenveel flessen bubbels (de echte 1 januari sjampoepel) en je hebt het recept van het jaarlijks terugkerende Nieuwjaarsgala in De Lichtfabriek, door velen omschreven als het leukste feest van het jaar.
Mensen die al eerder hebben opgetreden zijn vaak al vanaf de zomer aan het bedenken wat ze zullen gaan zingen. Vlak voor Oud en Nieuw mogen ze met de band in de oefenruimte repeteren. “Dat is vaak nog spannender dan op het podium”, vertelt artiestencoördinator Aaf. “In de oefenruimte is iedereen nuchter en daar sta je dan, tegenover professionele muzikanten je liedje voor te zingen!”
Begonnen in Café Studio
Wat in 1991 begon als Nieuwjaarsfeestje in Café Studio is uitgegroeid tot een ware happening. “Twaalf jaar lang heeft die kroeg het volgehouden, de laatste jaren met aangebouwde tenten op de Grote Markt. Maar toen knapten we echt uit ons jasje”, vertelt Dick Koers, aantredend voorzitter van de stichting die het feest tegenwoordig organiseert. “We hebben edities gekend in het Patronaat en zelfs eens in de Westergasfabriek, maar de laatste jaren zijn we neergestreken in de Lichtfabriek.”
Dit jaar heeft Dick als voorzitter het stokje overgenomen van Theo Miedema, oud eigenaar van Café Studio en mede-eigenaar van De Haven van Zandvoort, die 25 jaar lang de drijvende kracht achter het Gala was. “Het zijn grote schoenen om in te stappen, Theo is een enorm organisatietalent! Maar gelukkig blijft hij als bestuurslid aan het feest verbonden en voorziet hij ons nog dagelijks van adviezen.”
Breed publiek
Op het Nieuwjaarsgala zien we mensen van 18, maar net zo goed van 68 jaar oud. Dick: “Het is verrassend hoe het feest steeds weer een nieuwe generatie weet aan te spreken. De combinatie van goede muziek en gezelligheid, de optredens die soms hilarisch, dan weer verrassend of ontroerend zijn, het lekkere eten en de perfecte sfeer spreken blijkbaar een heel breed publiek aan.”
Deze 26ste editie heeft als thema ‘Naughty or Nice?!’ meegekregen, met zowel engeltjes als duiveltjes in het logo. Een knipoog naar de ietwat losbandige reputatie van het feest. “Het Gala heeft inderdaad een ondeugend imago”, bevestigt Koers, “maar dat stamt vooral uit het verleden. Veel van de bezoekers van die roerige eerste jaren zijn inmiddels brave huisvaders en -moeders, maar komen nog altijd naar het Nieuwjaarsgala. We kunnen natuurlijk niet alle hoekjes inspecteren, maar ik heb de indruk dat het naast een beetje ‘naughty’ toch vooral ‘nice’ is tegenwoordig.”
Kaarten voor het Nieuwjaarsgala 2017 zijn uitsluitend online verkrijgbaar op hetgala.nl.