Kenaupark voortaan alleen voor bestemmingsverkeer

51

Het Kenaupark wordt aan de noordzijde afgesloten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer. Er is door de afsluiting geen doorgaande route meer mogelijk voor autoverkeer van en naar Haarlem-Noord. Het Kenaupark blijft dan alleen bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Dit heeft het college gisteren besloten. De oplossing om de verkeersveiligheid te verbeteren is na overleg met de Fietsersbond, verkeerspolitie, bewoners en ondernemers tot stand gekomen.

De gemeente wil het Kenaupark groener en autoluw maken en daarom het doorgaand verkeer ontmoedigen. De afsluiting voor doorgaand verkeer voorkomt 4000 verkeersbewegingen per etmaal door het park. De meest geschikte locatie van afsluiting bleek na afstemming met diverse betrokkenen definitief aan de noordzijde bij de Kinderhuissingel.

Verkeer inmiddels gewend
Omdat het park in de tijdelijke situatie al voor auto’s afgesloten was, is het verkeer inmiddels aan de situatie gewend. Tellingen laten zien dat er geen knelpunten in het verkeer in de directe omgeving te verwachten zijn. Er worden nog enkele technische aanpassingen aan de inrichting uitgevoerd. Tot dat klaar is, blijft de huidige afsluiting aan de zuidzijde in stand. Vastgestelde verkeersbesluiten worden automatisch verwerkt in de navigatiesystemen. Tot het moment van invoering worden verwijsborden geplaatst.

Voldoet aan uitspraak rechter
Om het park autoluw te maken is de bestaande gebiedsontsluitingsweg door het Kenaupark (maximumsnelheid 50 km per uur) gewijzigd in een erftoegangsweg (maximumsnelheid 30 km per uur). Het Kenaupark is vorig jaar opnieuw ingericht. De Fietsersbond vond de nieuwe situatie onveilig voor de fietsers en is tegen het verkeersbesluit in beroep gegaan.

De rechter oordeelde dat de inrichting van een 30 kilometerzone in het Kenaupark onvoldoende was onderbouwd. Sindsdien is door gemeente gewerkt aan een oplossing. Daarbij is het hele ontwerp opnieuw beoordeeld door onafhankelijk verkeersbureau DTV. De oplossing voldoet aan de uitspraak van de rechter.

51 REACTIES

  1. De verkeersdrukte over Parklaan richting Spaarne en vice versa, zal hierdoor nog meer toenemen. Dit traject loopt aan beide zijden langs basisschool ‘ de Kring’, waar veel kleine kinderen in de omgeving zijn die minder aandacht hebben voor het verkeer. Door oponthoud gefrustreerde automobilisten zullen daar mogelijk ook minder oog voor hebben…het risico op ongelukken neemt daardoor aanzienlijk toe. Dat mag de GROENLINKS wethouder en elke betrokken beleidsambtenaar zich dan persoonlijk aanrekenen! Gevaarlijk, schandalig en onverantwoord!!!

  2. Idiote maatregel, die nog meer omrijden en opstoppingen veroorzaakt met als resultaat meer uitlaatgassen, een binnenstad waar je niet meer in-of uit kan komen richting Noord. Schande!!!

  3. het is ook ontzettend vervelend voor de bedrijven aan het Kenaupark, die zijn moeilijk bereikbaar, bewoners van de Tuinstraat zijn niet blij met de vele verkeer dat nu door de straat komt. Niet goed over nagedacht ?

  4. Belachelijk!! Het is iedere dag al zo’n drama om de stad in en uit te komen. En nu wordt dat dus nog erger. Want dezelfde hoeveelheid verkeer over minder routes. Gevolg: gaat nóg langer duren. Waar kan er hierover een klacht worden ingediend?

  5. Ik woon in het midden van de Parklaan, en of ik nou naar het Spaarne of naar de verspronckweg wil, ik doe daar zeker 20 minuten over en sta steeds in een file , dus lekker voor de vervuiling van het milieu!! Schande schande schande andere woorden heb ik er niet voor!!

  6. Een beslissing van mensen zonder inzicht!! Haarlem is de stad met de meeste binnenstedelijke files en in de plaats van daar een oplossing voor te vinden maken deze onnadenkenden ambtenaren het alleen maar erger!!! GroenLinks heeft gewonnen en in een keer moeten er overal extra bomen komen en moeten we allemaal gaan fietsen!!! Werkelijk waar Haarlem denk eens na en als het groener moet zorg dan eindelijk eens voor een fatsoenlijk aantal elektrische laadpalen!!!

  7. Vreemde maat regel eerst halen ze het onafhankelijk fietspad weg. Die moeten door het nieuwe ontwerp van een blinde met gevaar voor eigen leven over de rijbaan. Dit blijkt een te gevaarlijk situatie te worden dan sluiten we de boel maar helemaal af. Hoe bedoel je geld weg te laten stromen door de straat put en over de rug van de Haarlemmers die naar Zandvoort willen

  8. Schandalig! Gemeente maakt fouten, luistert niet naar luid protest bewoners, maakt dat Tuinstraat extra belast wordt met verkeer en denkt t zo op te lossen! Shame on you gemeente Haarlem, jullie nemen een loopje met de burgers, geen manier. Over verkeersdoorstroming maar niet te praten. #shame

  9. Kan iemand een petitie of protest bedenken want ik denk dat veel Haarlemmers dit echt onzinnig vinden.

    Is slecht voor milieu.
    Gevaarlijk alternatief.
    Geen doorstroming

  10. Onzalig plan…. Laat de gemeente zich nu eens niet inlaten met verkeerscirculatiesystemen. Het is in de jaren gebleken dat iedere interventie hieromtrent heeft geleid tot problematiek, verstoppingen, tijdverlies, files, ergernis en een onbegaanbare stad. Je zal er maar wonen in die binnenstad. Je zal er maar moeten wezen in die stad. Tegenwoordig hebben we allemaal onze gewenning aan de smartphone, op terrassen, in restaurants, op vergaderingen, samenkomsten e.d . Overal zie je de invloed van die niet meer weg te denken moderne technologie. We hebben er nog zo een, die al jaren niet meer is weg te denken…. de auto….Wen er maar aan.

  11. Weet je wat haarlem, val dood met al je achterlijke plannen. Economie, leefbaarheid, bereikbaarheid, subsidies van de staat en iemand over verkeer zonder rijbewijs ja Haarlem komt er wel……….

  12. En je maar blijven afvragen hoe wij filehoofdstad #1 zijn, en dus ook altijd blijven door dit soort belachelijke besluiten. Die 4000 verkeersbewegingen gaan dus nu een andere route rijden waardoor ze dus niet meer deze kortere route de stad uit kunnen nemen. Gevolg is onnodig veel zigzaggend door de stad rijden voor een route die veel korter kan zijn. Namelijk door het Kenaupark! Op naar nog steeds filehoofdstad in 2025!

  13. Ook nog even die gaten in het asfalt dichten graag. Vind Groenlinks zeker niet erg dat de fietsers aan de zuidkant onder uit gaan.
    Zijn er al plannen om de hele stad af te sluiten?
    Zal wat worden als het strandweer is.
    File hoofdstad van Nederland, wees er maar trots op.

  14. Slecht… resultaat van een verkeerde verkeersinrichting waarbij het voor fietsers levensgevaarlijk werd thv het Kenaupark. Dus dan sluit de gemeente het maar af…. parkeren en verkeer is niet hun sterkste kant.

  15. Dat is goed voor het milieu al dat om rijden echt weer goed door dacht te werk gegaan daar niet dus. Denken schijnt in Haarlem erg moeilijk te zijn. Ook op vragen van burgers dan moeten ze denken en dat is moeilijk.

  16. Rare maatregel. Er zitten veel bedrijven i de buurt die allemaal elke dag steeds gekkere routes moeten rijden. Langs verkeersknooppunten die nu al erg druk zijn. En ik ben benieuwd met welke ondernemers de gemeente het hierover zogenaamd eens is. Heb nul info gehad. En geen overleg. Voelt verre van goed.

  17. Belachelijk als je van de kinderhuissingel komt moet je via de hele parklaan naar het spaarne en dus helemaal buitenom naar noord schandalig….groen links weer zeker Haarlem autoluw.. Nee Haarlem straks niet meer bezoekers vriendelijk

Comments are closed.