WMO heronderzoek huishoudelijke ondersteuning

0

Vanaf 9 september ontvangen circa 3.500 bestaande klanten huishoudelijke ondersteuning een brief waarin een heronderzoek voor huishoudelijke ondersteuning wordt aangekondigd. Om een beter beeld te krijgen over wat de klanten nodig hebben, gaat de gemeente in de periode september 2016 tot en met de zomer van 2017 met alle Haarlemmers die huishoudelijke ondersteuning krijgen in gesprek.

Het gesprek heeft twee redenen. Op de eerste plaats is er een verandering in het beleid van de huishoudelijke ondersteuning. Door verschillende signalen, rechtelijke uitspraken en besprekingen in de gemeenteraad heeft de gemeente het beleid van de huishoudelijke ondersteuning aangepast. Klanten die huishoudelijke ondersteuning krijgen hebben op dit moment een beschikking waarin staat dat zij in aanmerking komen voor een ‘schoon en leefbaar huis’. In die beschikking staat geen vastgesteld aantal uren per week. Tijdens het heronderzoek wordt de situatie van de klant goed doorgenomen en wordt er een vast aantal uren per week aan huishoudelijke ondersteuning vastgelegd in een nieuwe beschikking. Om zo prettig mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen maakt de gemeente ook van de gelegenheid gebruik om samen met de klant te kijken of er nog andere onderwerpen zijn waar mogelijk hulp of ondersteuning bij nodig is.

Telefonisch contact
Omdat de gemeente een grote groep mensen gaat bezoeken, kan het enige tijd duren voor iedereen een gesprek heeft gehad. De gemeente neemt telefonisch contact op voor het maken van een afspraak. Hierbij wordt rekening gehouden met voldoende tijd om iemand bij het gesprek uit te nodigen. Dit kan bijvoorbeeld familie zijn. Ook is het mogelijk om onafhankelijke professionele ondersteuning bij het gesprek te krijgen. Daarvoor kunnen klanten contact opnemen met MEE, Oostvest 60 in Haarlem via telefoonnummer: 088 6 522 522 of email: vraag@mailmee.nl.

Specifieke situatie
Het is mogelijk dat een klant in een situatie komt die een andere benadering vraagt of dat het nodig is dat een bezoek van één van de casemanagers snel wordt gepland. In een dergelijke situatie kan er altijd eerder telefonisch contact worden opgenomen voor een afspraak (telefoon 023-511 5555).

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief van Haarlem updates:
Voer je e-mailadres in:


(Geleverd door FeedBurner)