D66 Haarlem: 30 kilometer per uur in heel Haarlem

27

D66 Haarlem dient vanavond (28-05-2020 red.) tijdens de raadsvergadering een initiatiefvoorstel in om binnen de bebouwde kom 30 km per uur als standaard vast te leggen.

De auto krijgt al decennia alle ruimte in Haarlem. We willen met deze maatregel fietsers en voetgangers meer ruimte en veiligheid geven,” aldus D66-raadslid Bas van Leeuwen, initiatiefnemer van dit voorstel.

Langzamer rijden creëert ruimte
Het is druk op fietspaden en stoepen in Haarlem. Helemaal nu we in de anderhalvemeter-samenleving meer afstand moeten bewaren. Van Leeuwen: “Fietspaden zijn te smal voor het toenemende gebruik. Stoepen zijn te vol voor de voetgangers, spelende kinderen en de fietsenrekken. Daarnaast rijdt het gemotoriseerd verkeer op veel plekken te hard, bijvoorbeeld bij lagere scholen. Door in Haarlem binnen de bebouwde kom 30 km/u- de standaard te maken kunnen we ruimte geven aan verblijf, fietsers en voetgangers.

Verkeersveiligheid wordt groter
De remweg van auto’s wordt aanzienlijk korter met 30 km/u. Bij 50 km/u staat een auto pas stil na 27 meter. Bij 30 km/u staat een auto al stil na 13 meter. Mocht er onverhoopt toch een ongeluk gebeuren dan is bovendien de gevolgschade vele malen kleiner bij 30km/u.

Vrijwel alle bestaande regels, richtlijnen of ontwerpprincipes zijn tot stand gekomen vanuit auto-logica. Door deze mindset is het makkelijk om argumenten tegen dit initiatiefvoorstel te bedenken. Dat gaat voorbij aan echte verandering. In Haarlem wil D66 niet langer dat fietsers en voetgangers de “kwetsbare” verkeersdeelnemers zijn. We willen ervoor zorgen dat onze gemeente niet langer alleen voor auto’s, maar voor alle Haarlemmers veilig is – zeker rond scholen en kinderdagverblijven.

Het initiatiefvoorstel ‘maak nu werk van 30 km/u’ wordt ingediend door D66 en wordt mede ingediend door de Actiepartij, SP en ChristenUnie.

Advertentie

27 REACTIES

  1. Wat een idioten .
    Hoe kunnen mensen dit leren in de theorie voor hun rijbewijs?
    Alle gemeentes in Nederland uit je hoofd leren en de maximumsnelheid uit je hoofd leren ? 😅 die hebben teveel tijd om over onzin na te denken in haarlem.
    Pak eerst eens het grote kruispunt aan richting het ziekenhuis qua stoplichten .
    En op de prinsbernhard laan stoplichten plaatsen etc

    • Angelique Worrell Onzin. Het enige wat ze moeten leren zijn de snelheidsborden. Die staan in elke stad langs de wegen en helemaal waar de snelheid anders bepaald is dan de wettelijke snelheid. Je hoeft toch ook niet elke snelweg uit je hoofd te kennen qua snelheid.

  2. Die zijn echt helemaal van de pot gerukt! Die electrische fietsen gaan nog harder.. Ik denk dat de hele stad klem komt te staan.. Echt, wat een hersenverweking.. D66 hef jezelf gewoon op..

  3. Ja rot ff lekker heen zeg, waarom moet dat nou in godsnaam weer aangepast worden?

  4. Ipv zich druk te maken over aanpassing snelheid, mogen ze wat aan de parkeerproblemen bij ons in de buurt doen…haarlem-oost gratis parkeren…en hoppa om kosten te besparen worden ze lekker bij ons in de straat geparkeerd en gaan ze met de bus of te voet naar hun bestemming. En nee lieve mensen, deze mensen wonen niet in de buurt of bij ons in de straat..vertikken gewoon om parkeergeld te betalen (centrum), vanuit ons huis 1.5 km lopen..dus ja…

    • Jaap Schulz laten we het hopen, kunnen wel een beetje goed nieuws gebruiken in deze tijd.

    • Serge Meijer absoluut, maar tegelijkertijd geeft de gemeente wel een bak geld uit om de doorstroming op de Rijksstraatweg (ook om de busroutes) te versnellen. Lijkt mij een tegenstrijdige maatregel met de manier waarop de gemeente momenteel aan het werk is

    • Bart van Leuven hoe ga ik dan mijn trein halen.. de bus die net even sneller rijdt dan gepland is vaak mn redding 😂😂

  5. Overal 30 is niet nodig. Meer zebrapaden zou beter zijn en op sommige plekken drempels

  6. Kan me dr nie echt druk om maken. Hard rijders blijven dr toch wel en op sommige wegen is t echt Te erg maar okay. K vraag me af of t gaat lukken. Verder kan k me dr nie druk om maken

  7. Wat een onzin. Het beeld wat ze schetsen over volle trottoirs en fietspaden herken ik, op sommige fietsknooppunten na, ook niet.

  8. Het is weer zo dat de grootste melkkoe van de regering de minste rechten heeft, en nu wordt het nog minder.

Comments are closed.