Tentoonstelling Ploos van Amstel (tekeningen) en Wim Borst (porseleinen objecten) bij Galerie KRUIS-WEG68

0

Bij Galerie KRUIS-WEG68 is een bijzondere tentoonstelling te zien van twee Haarlemse kunstenaars, die nog niet samen hebben geëxposeerd.

De tekeningen van Ploos van Amstel en de porseleinen objecten van Wim Borst gaan een nieuw spanningsveld aan.

Opening
vrijdag 30 oktober van 11.00 – 18.00 uur

Ploos en Wim zijn aanwezig
om u persoonlijk te ontvangen en een toelichting te geven op hun werk. Uiteraard onder het genot van een drankje.

Omdat er maximaal 4 bezoekers tegelijk in de galerie aanwezig mogen zijn, kan het zijn dat u even moet wachten.

Info
Van vrijdag 30 oktober t/m 5 december 2020.
Galerie KRUIS-WEG68
Kruisweg 68 – 2011 LE Haarlem
do-t/m zat. 11-18 uur en op afspraak

Jaap Ploos van Amstel
koos in samenspraak met Michel van Overbeeke ditmaal voor zijn tekeningen met een technisch thema. De belangstelling van Ploos van Amstel voor techniek is niet zozeer ingegeven door de technische aspecten als zodanig, maar door de specifieke vormtaal eigen aan bijvoorbeeld een oorlogsschip, een vliegtuig, helikopter, raceauto, en hun grafische hebbelijkheden.

De oorlogsschepen horen tot het vroegste deel van deze collectie: gezien als monochrome stapeling van volumes met een hoog gehalte onbegrijpelijkheid. De vliegtuigen worden onder andere getoond in wording, zoals bij Fokker, dan wel elkaar passerend op ongelijke hoogten. De helikopters worden doorgaans toebedacht met een hoge factor vervaarlijke insecten. De raceauto’s – het meest recente werk op deze tentoonstelling – werden als onderwerp gekozen om hun extreem gespecialiseerde gedaantes, volkomen toegespitst op één enkel doel.

De neerslag van een gesprek van Jan van Adrichem over de totstandkoming van zijn tekeningen is te vinden in het boek ‘Ploos van Amstel – naast de avant-garde’, verkrijgbaar bij deze tentoonstelling.

Meer informatie www.ploosvanamstel.com.

Wim Borst – Ceramics
Uitgedaagd in porselein.
De ontwikkeling van zijn keramische werk is een zoektocht binnen een door hemzelf afgebakend gebied van abstract geometrische volumen. De kubus is een veelvuldig terugkerend vormelement; zowel staand in de ruimte, gestapeld, gedeeld, gekanteld of aan de wand.

In 2016 is Wim Borst voor een werkperiode in China (Sanbao, Jingdezhen) geweest. Kort daarvoor is het plan ontstaan om in porselein te gaan werken. In 2018 is hij de uitdaging in zijn atelier aangegaan. Het heeft hem ruim een jaar gekost om de technische aspecten van het weerbarstige materiaal te overwinnen. Vele experimenten met oppervlaktetexturen heeft hij toegepast op kubussen van porselein. Fascinerend vindt hij de resultaten van grafische patronen, ingekraste lijnen en de ontstane contrasten van de ‘sneeuwwitte‘ huid van het porselein.

Het doet hem terugdenken aan de jaren 70, toen hij kennis heeft gemaakt met het werk van kunstenaars uit de Nederlandse NUL-beweging Jan Schoonhoven en Ad Dekkers zijn voor hem een bron van inspiratie. Kenmerkend zijn: ‘ritme en regelmaat’ in hun tekeningen en ‘herhaling van gelijkvormige elementen’ in de reliëfs.

Na een werkperiode in het EKWC in ’s-Hertogenbosch is met deze porseleincollectie een verlangen uit 1998 in vervulling gegaan om het thema ‘ritme en regelmaat, herhaling van gelijkvormige elementen’, op een subtiele manier in porselein vorm te geven.

Voor meer informatie: www.wimborst-ceramics.nl.

- Advertentie -